disable

doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Jumaat, 20 Mei 2011

kemaafan..dendam yang terindah

Susahkan nak maafkan orang? Ya.. Bukan mudah hendak memaafkan orang yang telah melukakan kita. Yang mungkin memfitnah kita. Yang mungkin menyebar cerita-cerita palsu fasal kita. Yang suka membuat spekulasi dan cerita itu dan ini berkenaan kita. Yang tikam kita dari belakang. Yang khianat kita. Yang tak habis-habis cari fasal dengan kita. Yang itu, yang ini, yang begitu dan yang begini.

Memang susah hendak memaafkan.

Lebih-lebih lagi apabila kita sudah cuba berlapang dada, berhenti dari meneruskan sengketa, bahkan menghulurkan tangan meminta kemaafan kalau-kalau ini semua dimulakan oleh diri kita, tetapi kita tidak dilayan bahkan semakin menjadi-jadi pula kebencian mereka terhadap kita.

Memang susah. .. Tetapi berikanlah kemaafan. Walaupun sukar.

Lihatlah Dia. - Rasulullah SAW.......... Lihatlah.....

Siapa yang tidak kenal akan Abu Jahal dan permusuhannya terhadap Rasulullah SAW. Abu Jahal pernah mencampak perut unta pada tengkuk baginda saat Rasulullah SAW sedang sujud di sekitar Ka’bah. Hingga Fatimah RH menangis melihat keadaan Rasulullah SAW.
Tetapi Rasulullah SAW pada suatu hari, pernah berdoa kepada Allah SWT:
“Ya Allah, kuatkanlah Islam dengan islamnya salah satu dari kedua hambaMu ini, Umar Al-Khattab dan Amru ibn Hisyam(nama sebenar Abu Jahal)”
Mengapa masih didoakan Abu Jahal?

Siapa yang tidak tahu akan tindakan Kaum Taif kepada Rasulullah SAW. Hingga pecah kaki baginda berdarah dibaling batu tanpa belas kasihan oleh penduduk tempat itu.
Tetapi apakah yang Rasulullah buat ketika peluang menghapuskan kaum itu tiba?
“Jangan. Moga-moga dari tulang sulbi mereka nanti, akan muncul manusia-manusia yang beriman kepada Allah SWT.”
Mengapa Rasulullah masih mendoakan mereka dengan kebaikan?

Ketika kepala baginda dihentam batu saat kaum musyrikin Mekah bersungguh-sungguh menyambar peluang untuk membunuh baginda di medan Uhud, hingga menyebabkan darah baginda tumpah mengalir.
Tetapi apakah yang baginda sebutkan pada saat yang menyakitkan itu?
“Ya Allah, ampunilah ummatku ini, sesungguhnya mereka itu tidak mengetahui.”


Pada suatu hari, jiran baginda, seorang yahudi yang kuat membenci baginda, menabur duri pada jalan baginda, kuat menghina baginda, jatuh sakit.
Apakah yang baginda lakukan? Adakah baginda bergembira dengan penderitaannya?
Baginda berziarah, bahkan membantu mempermudahkan urusan yahudi tersebut.

Abdullah ibn Ubai ibn Salul, kepala munafiq, yang sering memfitnah baginda, membenci baginda, mengkhianati baginda dan amat keras permusuhannya dengan baginda serta sering menyukarkan segala urusan baginda.
Apakah yang Rasulullah SAW lakukan pada hari kematiannya?.
Baginda mendoakannya. Hingga Allah menegur Rasulullah SAW dan menyatakan bahawa kalau Rasulullah SAW mendoakan Abdullah ibn Ubai ibn Salul ini 70 kali sekalipun, tetap Abdullah ibn Ubai ibn Salul ini tempatnya di neraka.
Apakah yang Rasulullah SAW lakukan apabila mendengar teguran itu?
Maka aku akan mendoakannya lebih dari 70 kali.” Hingga Allah menegur baginda sekali lagi, dengan tegas menyatakan, berapa banyak kali pun doa baginda, Abdullah ibn Ubai ibn Salul, tempatnya tetap di neraka.

Saat baginda berjaya menawan Mekah, kembali kepada mereka yang selama ini menyeksa baginda, berada di atas mereka yang selama ini memerangi baginda, semua yang ada di Mekah risau dengan apakah keputusan Rasulullah SAW terhadap mereka kerana teringat segala kesalahan mereka kepada Rasulullah SAW.
Tetapi apakah yang baginda lakukan saat itu?
“Sesungguhnya pada hari ini, kamu semua tidak akan diapa-apakan. Aku ampunkan kalian.”


Firman Allah :
“Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka…” (Surah Ali-Imran ayat 159).

Bagaimanakah kita semua  yang mengakui  CINTA kepada Rasulullah?
Tidakkah kita melihat apakah yang ditunjukkan oleh baginda?

Memang..... Sedih, bengang, marah dan kecewa bukan benda yang senang kita lupakan. Bukan mudah untuk kita hilangkan.

Tetapi kita mesti mulakan dengan langkah pertama.
Cukuplah segala kebencian ini, sengketa ini, cukuplah semua ini. Buang sifat dendam, irihati, amarah,buruk sangka, suka buat fitnah, cemburu ,panas baran, ego,dengki dan segala penyakit hati. Usah tambahkan lagi derita pada jiwa kita yang sudah parah. Selagi sifat-sifat ini tidak dibuang, jangan salahkan mereka bertindak demikian kerana kita pun sama....
Oleh itu jadilah diri kita seorang yang positif, kita mulakan memaafkan mereka dengan dada yang lapang. InsyaAllah yang lain akan datang kemudian. Kelapangan hati, ketenangan jiwa, kesegaran roh, akan hadir kepada kita insyaAllah.

Kunci kelapangan jiwa dan ketenangan hati adalah di dalam roh kita ini tiada kebencian terhadap orang lain. Dan ia adalah salah satu dari kunci-kunci syurga.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersama sahabat-sahabatnya sedang duduk bersama. Tiba-tiba baginda bersabda: “Akan datang selepas ini seorang ahli syurga.” Maka muncul lah fulan bin fulan. Keesokannya juga sama, Rasulullah bersabda perkara yang sama, dan muncul fulan bin fulan yang sama. Keesokannya lagi juga sama. Rasulullah SAW bersabda perkara yang sama, dan muncul fulan bin fulan yang sama.
Akhirnya seorang sahabat Rasulullah pergi berziarah ke rumah lelaki itu, dan tidur di rumahnya untuk menyiasat apakah amalannya. Selama tiga hari, sahabat Rasulullah itu tidak menjumpai apa-apa ibadah yang hebat, yang besar,yang menarik. Akhirnya dia menyatakan hajat sebenarnya tidur di rumah lelaki itu.
Lelaki itu menjawab: “Ibadahku adalah sebagaimana yang kau lihat. Tiada yang menakjubkan. Biasa-biasa sahaja.”
Sambung lelaki itu: “Tetapi di dalam hatiku tidak ada sangka buruk, rasa benci, kepada saudara-saudara mukminku.”

Maafkan orang yang telah melukakan kita.
Yang mungkin memfitnah kita.
Yang mungkin menyebar cerita-cerita palsu fasal kita.
Yang suka membuat spekulasi dan cerita itu dan ini berkenaan kita.
Yang tikam kita dari belakang.
Yang khianat kita.
Yang tak habis-habis cari fasal dengan kita.

Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda :
" Janganlah kamu saling benci-membenci, dengki-mendengki, belakang-membelakangi dan pulau-memulau. Dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara (dengan berkasih-sayang dan ziarah-menziarahi). Dan tidak halal bagi seorang muslim meninggalkan (memulaukan) saudaranya lebih dari 3 hari ". Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Maafkanlah mereka.....Maafkanlah mereka......Maafkanlah mereka.

Semuga Allah Lapangkanlah jiwa kita, Allah tenangkanlah hati kita.
INSYAALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.