doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Isnin, 13 Jun 2011

Barangan Peninggalan Nabi Muhammad S.A.W.

Ya Allah.. berikanlah kekuatan kedalam hati-hati kami untuk terus istiqamah dalam mengamalkan sunnah baginda Rasulullah S.A.W.


Semoga foto-foto berikut ini mengubati kecintaan kita kepada Baginda.
Baju Nabi Muhammad S.A.W
Pakaian Rasulullah S.A.W yang telah rosak


Bendera Nabi Muhammad SAW.


Cop untuk surat-surat rasmi Rasulullah



Jejak kaki Rasulullah S.A.W

Jubah milik Nabi Muhammad di pamerkan di Masjid di Istanbul (kota Konstinople), Turki. Masjid yang di bangunkan pada tahun 1851 ini oleh Sultan Abdulmecit, dikhususkan untuk menyimpan barang-barang Nabi Muhammad SAW. Berikut ini foto-foto jubah Nabi Muhammad SAW yang disimpan di dalam peti kaca.
Para pengunjung menyaksikan jubah Nabi Muhammad S.A.W yang usianya lebih dari seribu tahun yang tersimpan rapi dalam masjid di Istanbul, Turki.



Koleksi Pedang milik Rasulullah

Rambut Rasulullah S.A.W


Antara barangan milik Rasulullah

Gigi Rasulullah disimpan dalam kotak ini

Gigi dan rambut Rasulullah


Janggut Rasulullah S.A.W
Rasulullah S.A.W amat mengalakkan seseorang Muslim menyimpan janggut. Rasulullah S.A.W tidak perintahkan umatnya melakukan sesuatu kecuali ada hikmahnya dan kena pada tempatnya. Hanya ALLAH dan Rasulullah S.A.W sahaja yang tahu segala-galanya



Sepatu Rasulullah S.A.W



Surat-surat Nabi kepada Pembesar Negara

Surat Nabi untuk Raja Heraclius (Kaisar Romawi) :
Isi Surat:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dari Muhammad utusan Allah untuk Heraclius Kaisar Romawi yang agung. Salam bagi siapa yang mengikuti petunjuk. Salain dari pada itu, sesungguhnya aku mengajak kamu untuk memeluk Islam. Masuklah kamu ke agama Islam maka kamu akan selamat dan peluklah agama Islam maka Allah memberikan pahalah bagimu dua kali dan jika kamu berpaling maka kamu akan menanggung dosa orang orang Romawi. “Katakanlah: Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: “Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”. Al-Imran 64.

Surat Nabi untuk Raja Negus (Penguasa Ethiopia) :
Isi Surat:
Dari Muhammad utusan Islam untuk An-Najasyi, penguasa Abyssinia (Ethiopia). Salam bagimu, sesungguhnya aku bersyukur kepada Allah yang tidak ada Tuhan kecuali Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan keamanan, Yang Maha Memelihara, dan aku bersaksi bahwa Isa putra Maryam adalah ruh dari Allah yang diciptakan dengan kalimat Nya yang disampaikan Nya kepada Maryam yang terpilih, baik dan terpelihara. Maka ia hamil kemudian diciptakan Isa dengan tiupan ruh dari-Nya sebagaimana diciptakan Adam dari tanah dengan tangan Nya. Sesungguhnya aku mengajakmu ke jalan Allah. Dan aku telah sampaikan dan menasihatimu maka terimalah nasihatku. Dan salam bagi yang mengikuti petunjuk.

Surat Nabi untuk Al-Muqawqis (Penguasa Mesir) :
Isi Surat:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dari Muhammad bin Abdullah utusan Allah, untuk al-Muqawqis penguasa Mesir yang agung. Salam bagi siapa yang mengikuti petunjuk. Selain dari pada itu, aku mengajakmu kepada panggilan Allah. Peluklah agama Islam maka kamu akan selamat dan Allah akan memberikan bagimu pahala dua kali. Jika kamu berpaling maka kamu akan menanggung dosa penduduk Mesir.“.



Surat Nabi untuk Raja Khosrau II (Penguasa Persia) :
Isi Surat:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dari Muhammad utusan Allah untuk Khosrau, penguasa Persia yang agung. Salam bagi orang yang mengikuti petunjuk, beriman kepada Allah dan RasulNya, dan bagi orang yang bersaksi bahwa tidak ada Tuhan kecuali Allah, Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan bagi yang bersaksi bawha Muhammad itu hamba Nya dan utusan Nya. Aku mengajakmu kepada panggilan Allah sesungguhnya aku adalah utusan Allah bagi seluruh manusia supaya aku memberi peringatan kepada orang-orang yang hidup (hatinya) dan supaya pastilah (ketetapan azab) terhadap orang-orang kafir. Peluklah agama Islam maka kamu akan selamat. Jika kamu menolak maka kamu akan menanggung dosa orang orang Majusi.


Berbeda dengan surat- surat nabi sebelumnya yang diterima dan disimpan dengan baik oleh raja- raja dan penguasa dunia. Lain halnya dengan surat yang satu ini, surat Nabi ini ditemukan dalam keadaan rusak dan robek. Menurut sejarah, setelah raja persia membacanya, surat tersebut langsung dirobek dan dibuang.




Jika kita membaca isi surat surat Nabi Muhammad S.A.W yang dikirim untuk penguasa- penguasa dunia kita bisa lihat dengan jelas bahwa Rasulullah adalah seseorang yang ahli berdiplomasi dan sangat pintar bersiasat. Kita bisa melihat bahwa beliau sangat menghargai dan memuliakan kedudukan mereka sebagai penguasa dunia.



SURAT NABI MUHAMMAD KEPADA RAJA ABASHA

SURAT NABI KEPADA RAKYAT OMAN

Surat nabi untuk kaisar Rom


Semua barangan diatas sudah tentu tidak mampu untuk kita miliki kerana ia nya tersimpan rapi dalam Muzium kecuali 2 perkara iaitu Kitab Allah dan sunnah Nabi. Rasulullah SAW tinggalkan 2 perkara tersebut sebagai wasiat dan warisan abadi kepada seluruh umat diakhir zaman.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Aku telah tinggalkan kepada kamu perkara yang sekiranya kamu tetap berpegang teguh kepadanya maka sudah pasti kamu tidak akan sesat buat selama-lamanya iaitu kitab Allah (al-Quran) dan sunnah nabi-Nya (hadis)".

1 ulasan:

  1. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

    BalasPadam