disable

doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Khamis, 17 November 2011

Petua Seronok Membaca Al-Quran


Al-Qur’an adalah wahyu Allah yang terakhir yang diturunkan kepada nabi Muhammad SAW yang merupakan kitab suci umat Islam. Merunut pada sejarahnya, Al-Qur’an diturunkan pertama kali pada malam ke-17 bulan Ramadhan yang kemudian disebut juga dengan malam Nuzulul Quran. Wahyu pertama disampaikan oleh Malaikat Jibril kepada nabi Muhammad di Gua Hira yang terletak di Jabal Nur, Mekah. Al Quran terdiri dari 30 juz, 114.

Sabda Rasulullah SAW. 

تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا: كِتَابَ اللهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ

Aku tinggalkan untuk kalian dua perkara. Kalian tidak akan pernah tersesat selama berpegang teguh dengannya, yaitu Kitabullah (Al-Qur’an) dan sunnah nabi-Nya (Hadis). (HR. Muslim)
  1. Mulakan dengan Ta’awwuz dan Bismillah.
  2. Baca al-Fatihah sekali sebelum membaca apa-apa Surah pun.
  3. Sekali-sekala jenguklah terjemahan al-Quran bagi memahami maksud ayat-ayat yang tidak difahami.
  4. Sediakan satu rekod yang mencatatkan jumlah ayat atau mukasurat yang dibaca setiap hari. Dengan ini kita dapat mengetahui sejauh mana pencapaian kita untuk tujuan penambahbaikan.
  5. Hafal beberapa ayat daripada al-Quran untuk dibaca dalam solat.
  6. Ulangi ayat yang anda rasa memberi kesan kepada hati anda sebanyak 3 kali. Contohnya dalam surah al-Ankabut ayat 57: “Setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati.”
  7. Dengan kecanggihan teknologi terkini, bacaan al-Quran oleh mana-mana qari/qariah boleh didengari dan dihayati bacaan tersebut sambil memandu, memasak, sebelum terlena dan sebagainya.
  8. Jadikan bacaan al-Quran sebagai penawar keresahan hati dan sumber ketenangan.
  9. Setiap kali berdepan dengan sebarang masalah, berwuduklah, buka al-Quran dan baca isi kandungan dan terjemahannya. InsyaAllah, jawapan kepada masalah yang dihadapi kadangkala akan ditemui dalam al-Quran.
  10. Rasulullah bersabda:

إِنَّ اللَّهَ يَرْفَعُ بِهَذَا الْكِتَابِ أَقْوَامًا ، وَيَضَعُ بِهِ آخَرِينَ

Sesungguhnya, dengan kitab ini (Al Qur’an) Allah meninggikan derajat suatu kaum dan menjatuhkan derajat kaum yang lainnya. 
(HR. Muslim)

Penjelasan: 
Barangsiapa yang mau menjadikan alquran sebagai pedoman dan mengamalkan isi kandungannya, maka Allah akan meninggikan derajatnya. Tapi barangsiapa yang tidak beriman kepada alquran, maka Allah akan menghinakan dan merendahkan derajatnya.


إِذَا أَحَبَّ أَحَدُكُمْ أَنْ يُحَدِّثَ رَبَّهُ فّلْيَقْرَأُ القُرْآنَ


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.