✏ Surah Al-Anfaal adalah surah yang ke-8 dalam
Al-Quran.
✏ Surah ini mengandungi 75
ayat yang merupakan Surah Madaniyyah, (ada yang berpendapat kecuali ayat 30-37)
✏ Surah ini dinamakan
Al-Anfaal yang bererti "harta rampasan perang," berhubung kata
Al-Anfaal yang terdapat pada permulaan surah ini dan juga persoalan yang
menonjol dalam surah ini ialah tentang harta rampasan perang, hukum perang dan
hal-hal yang berhubungan dengan peperangan pada umumnya.
✏ Menurut riwayat Ibnu
Abbas radhiallahu ‘anhu, surah ini diturunkan berkenaan dengan perang Badar
yang terjadi pada tahun 2 Hijrah.
✏ Peperangan ini sangat
penting ertinya, kerana merupakan peristiwa yang menentukan jalan sejarah
Perkembangan Islam. Pada waktu itu umat Islam dengan berkekuatan kecil untuk
pertama kali dapat mengalahkan kaum musyrik yang berjumlah besar dan memiliki
kelengkapan yang mencukupi dan mereka dalam peperangan ini memperoleh harta
rampasan perang yang banyak. Oleh sebab itu timbul masalah bagaimana membahagi
harta-harta rampasan perang itu, maka kemudian Allah menurunkan ayat pertama
daripada surah ini.
🐚📍🐚📍🐚📍🐚📍🐚
أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيْمِ
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang
terkutuk.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
🍄 Ayat 1 - 4 🍄
Hukum ghanimah (rampasan perang) dan cara
pembahagiannya terserah kepada Allah dan Rasul-Nya serta penjelasan sifat-sifat
orang mukmin yang sebenarnya.
📍Ayat
1
Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang
(pembahagian) harta rampasan perang. Katakanlah: “Harta rampasan perang itu
milik Allah dan Rasul (menurut ketentuan Allah dan Rasul-Nya), maka bertakwalah
kepada Allah dan perbaikilah hubungan di antara sesamamu, dan taatlah kepada
Allah dan Rasul-Nya jika kamu orang-orang yang beriman.”
🐚
Terdapat beberapa tafsiran tentang sebab turunnya ayat ini. Di antaranya hadis
sahih riwayat Tirmizi:
🔹Sa’ad
bin Malik, dia berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah telah
menyelamatkanku daripada kaum musyrik, maka berikanlah pedang ini kepadaku.”
Rasulullah menjawab, “Pedang ini tidak untukku dan tidak untukmu.” Aku (Sa'ad
bin Malik) pun meletakkannya dan sambil berlalu berkata, “Boleh jadi pedang ini
akan diberikan kepada orang yang tidak mendapat cubaan seperti yang aku lalui.”
Tiba-tiba seseorang memanggilku. Kemudian, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda, “Sesungguhnya engkau telah meminta kepadaku, sedangkan pedang
itu bukan milikku, namun sekarang telah jadi milikku, dan pedang ini aku
berikan kepadamu.”
🐚
Allah memberikannya kepada siapa yang Dia kehendaki, dan tidak ada yang boleh
menghalangnya. Oleh itu kita mesti menerima ketentuan Allah dengan redha.
Manakala Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam pula membahagikan harta
ghanimah sama rata mengikut perintah Allah.
🐚
Perbaikilah hubungan sesama manusia dengan saling mencintai dan meninggalkan
pertengkaran, kerana ketika kaum muslimin memperoleh harta rampasan perang,
mereka bertengkar, lalu mereka bertanyakan jalan penyelesaian dengan merujuk
kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam.
🐚
Berimanlah kepada Allah kerana melalui iman dapat mencapai ketaatan kepada
Allah dan Rasul-Nya. Apabila taat kepada Allah dan Rasul-Nya berkurangan, itu
tandanya iman juga berkurangan.
📍 Ayat 2
Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka
yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan
ayat-ayat-Nya kepada mereka bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan
mereka bertawakal.
🐚
Hatinya takut sehingga membuatnya menjauhi larangan Allah dan bertakwa
kepada-Nya. Takut kepada Allah merupakan penghalang terbesar seseorang
mengerjakan larangan-larangan Allah dan pendorong utama seseorang mengerjakan
perintah-perintah-Nya.
🐚 Kuatnya iman kerana
mereka mendengar dan menghadirkan hati untuk mentadabburi ayat-ayat Allah
sehingga iman bertambah. Tentunya mereka akan mengetahui makna ayat tersebut,
mengingatkan apa yang telah mereka lupakan, adanya kecintaan kepada kebaikan,
rindu dengan keutamaan daripada sisi Allah, takut terhadap seksa-Nya dan
menghindari maksiat. Semua ini dapat menambah iman mereka.
🐚
Bertawakal bermaksud mereka bergantung sepenuhnya kepada Allah dalam
mendapatkan nikmat dan menghindarkan bahaya serta yakin kepada-Nya.
📍
Ayat 3
(iaitu) orang-orang yang mendirikan solat dan yang
menginfakkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
🐚
Beriman dengan menunaikan solat sama ada yang wajib ataupun yang sunat disertai
sikap khusyuk (hadirnya hati dan diamnya anggota badan).
🐚
Berinfak sama ada yang wajib (seperti zakat, kafarah, menafkahi anak dan
isteri, orang tua, dan hamba yang dimiliki) ataupun yang sunat (seperti sedekah
pada jalan-jalan kebaikan).
📍 Ayat 4
Mereka itulah orang-orang yang benar-benar beriman.
Mereka akan memperoleh darjat (tinggi) di sisi Tuhannya dan ampunan serta
rezeki (nikmat) yang mulia.
🐚 Mereka benar-benar
beriman kerana mereka menggabungkan antara Islam dengan iman, antara amalan
batin dengan zahir (nampak), antara ilmu dengan amal, antara hak Allah dan hak
hamba-hamba-Nya. Ayat ini menunjukkan bahawa sepatutnya seorang hamba
memerhatikan imannya dan menguatkannya, yang di antara caranya adalah dengan
mentadabburi (memikirkan) kitab Allah dan memerhatikan maknanya.
🐚
Rezeki yang sebenar ialah apabila dimasukkan ke syurga. Allah siapkan untuk
penghuni syurga berupa sesuatu yang belum pernah terlihat oleh mata, belum
pernah terdengar oleh telinga dan belum pernah terlintas di hati manusia.
📚
Dalam Kitab Tafsir Ibnu Kathir dinyatakan hadis riwayat Ahmad, daripada 'Abi
Sa'id, baginda bersabda, "Sesungguhnya penduduk syurga benar-benar dapat
melihat penduduk syurga yang paling tinggi tingkatnya sebagaimana jelasnya
kalian melihat bintang di ufuk langit. Dan sesungguhnya Abu Bakar dan Umar
termasuk penghuninya dan diberi kenikmatan."
🍄
Ayat 5 - 8 🍄
Keengganan
sebahagian kaum muslimin untuk menyertai perang Badar, pertolongan Allah kepada
Rasul-Nya sallallahu ‘alaihi wa sallam dan kaum muslimin serta tingginya
kalimah Allah dan kalahnya kebatilan.
📍
Ayat 5
Sebagaimana Tuhanmu menyuruhmu pergi (berperang) dari
rumahmu dengan kebenaran, padahal sesungguhnya sebahagian daripada orang-orang
yang beriman itu tidak menyukainya.
🐚
Sebelum menyebutkan peristiwa perang Badar, Allah Subhanahu wa Ta‘ala
menyebutkan terlebih dahulu sifat yang perlu dimiliki oleh orang-orang mukmin
(rujuk surah Al-Anfaal: 2-3). Apabila sudah memiliki sifat-sifat tersebut,
mereka akan dapat istiqamah dan amal mereka akan menjadi semakin baik,
antaranya bersedia untuk berjihad di jalan Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
🐚
Ada yang menafsirkan bahawa ayat ini bermaksud, Allah mengatur pembahagian
harta rampasan perang dengan kebenaran, sebagaimana Allah menyuruhnya keluar
dari rumah (di Madinah) untuk menyertai perang Badar dengan kebenaran pula. Ada
pula yang menafsirkan, bahawa kerana iman mereka adalah hak dan balasan yang
dijanjikan Allah untuk mereka juga adalah hak (benar). Demikian pula Allah
mengarah Rasul-Nya keluar dari rumah baginda di Madinah menemui kaum musyrikin
di Badar juga dengan hak (kebenaran).
🐚
Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam mendapat berita tentang khafilah dagang
Quraisy yang datang dari Syam menuju perjalanan pulang ke Mekah. Mereka
dipimpin oleh Abu Sufyan bin Harb. Maka Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam
mengajak para sahabat untuk menghalang khafilah tersebut dengan harapan Allah
memberikan ghanimah dari kabilah itu sebab orang Quraisy telah merampas harta
kaum muslimin dan sebahagian harta yang lain ditinggalkan di Mekah kerana
berhijrah.
🐚
Ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam mendapat tahu bahawa rombongan
dagang itu berjaya melepaskan diri, bahkan orang-orang Quraisy dari Mekah telah
datang dengan bilangan yang ramai dan bersenjata lengkap, maka Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa sallam bermusyawarah dengan para sahabat untuk bertempur
dengan mereka di Badar. Sebahagian mereka bersetuju dan sebahagian lagi memberi
alasan bahawa mereka tidak mempunyai persiapan untuk bertempur.
📍
Ayat 6
Mereka membantahmu (Muhammad) tentang kebenaran setelah
nyata (bahawa mereka pasti menang), seakan-akan mereka dihalau kepada kematian,
sedang mereka melihat (sebab-sebab kematian itu).
🐚
Sepatutnya sikap seperti ini tidak patut ada pada mereka, terutama setelah
mereka mengetahui bahawa keluarnya mereka dari rumah adalah dengan hak
(kebenaran), termasuk yang diperintahkan Allah dan diredhai-Nya. Oleh sebab
itu, tidak sepatutnya mereka memperdebatkannya, kerana berdebat hanyalah ketika
kebenaran itu dalam keadaan samar atau kekeliruan. Adapun apabila telah jelas
dan terang, maka tunduk dan patuhlah pada sesuatu arahan.
📍
Ayat 7
Dan (ingatlah) ketika Allah menjanjikan kepadamu bahawa
salah satu daripada dua golongan (yang kamu hadapi) adalah untukmu, sedangkan
kamu menginginkan bahawa yang tidak mempunyai kekuatan senjatalah untukmu,
padahal Allah hendak membenarkan yang benar dengan ayat-ayat-Nya dan
memusnahkan orang-orang kafir keseluruhannya.
🐚
Dua golongan tersebut adalah:
1⃣
Kafilah Abu Sufyan yang membawa dagangan dari Syam.
2⃣
Kumpulan yang datang dari Mekah untuk berperang di bawah pimpinan Utbah bin
Rabi’ah bersama Abu Jahal.
🐚
Allah memerintahkan kaum mukmin memerangi kelompok yang datang dari Mekah itu
yang jumlahnya lebih besar dan sudah lengkap senjatanya. Mereka terdiri
daripada tokoh-tokoh Quraisy dan pasukan tentera.
📍
Ayat 8
Agar Allah memperkuat yang hak (Islam) dan
menghilangkan yang batil (syirik) walaupun orang-orang yang berdosa (musyrik)
itu tidak menyukainya.
🐚
Allah berkehendak untuk mengunggulkan agama-Nya, meninggikan kalimah tauhid dan
memenangkan agama-Nya di atas seluruh agama (yang batil). Allah tidak peduli
walaupun kaum musyrik tidak menyukainya.
🍄
Ayat 9 - 14 🍄
Permintaan
pertolongan yang dilakukan oleh Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam kepada
Tuhannya dalam perang Badar dan kesungguhan baginda dalam berdoa.
📍
Ayat 9
(Ingatlah!), ketika kamu memohon pertolongan daripada
Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu: “Sesungguhnya, Aku akan mendatangkan
bantuan kepadamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut.”
🐚
Imam Ahmad meriwayatkan, daripada Umar bin al-Khattab radhiallahu ‘anhu, dia
berkata, “Ketika tiba perang Badar, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam
melihat para sahabatnya yang jumlahnya dalam tiga ratus orang dan melihat pula
ke arah kaum musyrikin yang jumlahnya dalam seribu orang, maka Nabi sallallahu
‘alaihi wa sallam berpaling mengadap kiblat dan mengangkat kedua tangannya.
Ketika itu baginda memakai rida' (sehelai kain yang menutupi bahagian atas
badan). Baginda berdoa:
“Ya Allah! Di mana janji yang Engkau janjikan kepadaku?
Ya Allah! Penuhilah janji-Mu kepadaku. Ya Allah! Jika Engkau binasakan pasukan
muslimin ini, maka Engkau tidak akan disembah di bumi selamanya.” Baginda terus
berdoa kepada Allah Azza wa Jalla sehingga selendang baginda jatuh. Abu Bakar
mendatangi baginda, lalu mengambil rida' tersebut dan meletakkan kembali pada
baginda serta memeluk daripada belakang. Abu Bakar berkata, “Wahai Nabi Allah,
cukuplah permohonanmu kepada Tuhanmu, dan Dia akan memenuhi janji-Nya
kepadamu.” Maka Allah menurunkan ayat ini.
📚
Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim, Tirmizi, dan Al-Hafiz, dengan
menyandarkannya kepada Abu Dawud, dia berkata, “Disahihkan oleh Ali bin
Al-Madini.” Disebutkan pula oleh Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Jarir.
🐚
Doa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam agar Dia memberikan kemenangan
kepada kaum muslimin. Kemudian kaum muslimin dibantu-Nya dengan tiga ribu
malaikat, dan kemudian lima ribu malaikat sebagaimana disebutkan dalam surat
Ali ‘Imran ayat 124-125.
📍
Ayat 10
Dan tidaklah Allah menjadikannya (bantuan itu),
melainkan sebagai khabar gembira agar hatimu menjadi tenteram kerananya. Dan
kemenangan itu hanyalah daripada sisi Allah. Sesungguhnya, Allah Maha Perkasa
lagi Maha Bijaksana.
🐚
Hati Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam menjadi tenteram kerana baginda
sangat yakin bahawa kemenangan itu di Tangan Allah dan bukan kerana ramainya
bilangan tentera yang lengkap bersenjata. Allah jugalah yang menetapkan
berbagai-bagai perkara dengan sebab-sebabnya dan meletakkan sesuatu sesuai pada
tempatnya.
📍 Ayat 11
(Ingatlah), ketika Allah menjadikan kamu rasa mengantuk
sebagai suatu ketenteraman daripada-Nya, dan Allah menurunkan air (hujan) dari
langit kepadamu untuk menyucikan kamu dengan (hujan) itu dan menghilangkan
gangguan-gangguan syaitan daripada dirimu dan untuk menguatkan hatimu serta
memperteguhkan dengannya tapak kakimu (teguh pendirian).
🐚
Sebelumnya mereka ditimpa ketakutan namun setelah itu Allah telah menggantikannya
dengan ketenteraman dalam hati-hati mereka. Hal ini termasuk pertolongan dan
doa baginda dikabulkan.
🐚
Gangguan syaitan temasuklah bisikan was-was kepada golongan muslimin bahawa
sekiranya mereka berada di atas kebenaran, tentu mereka tidak akan berada dalam
keadaan haus serta berhadas disebabkan ketiadaan air, sedangkan kaum musyrikin
berada dalam keadaan sebaliknya. Maka Allah menurunkan hujan yang sangat lebat,
dengan air itu mereka boleh minum dan mandi.
🐚
Allah menguatkan hati mereka dengan keyakinan dan kesabaran, kerana kuatnya
hati mempengaruhi kuatnya badan dan teguhnya pendirian.
📍 Ayat 12
(Ingatlah), ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para
malaikat [yang membantu kaum muslimin]: “Sesungguhnya Aku bersama kamu [dengan
memberikan bantuan dan pertolongan], maka teguhkanlah (pendirian) orang-orang
yang telah beriman. Kelak akan Aku berikan rasa ketakutan ke dalam hati
orang-orang kafir, maka penggallah kepala mereka dan potonglah tiap-tiap hujung
jari mereka.”
🐚
Orang-orang beriman dibantu dan diberikan khabar gembira. Hal ini dapat
mendorong mereka untuk berani melawan musuh serta sanggup berjihad.
🐚
Menurut Tafsir Ibnu Kathir, hadis daripada Imam Muslim, beliau telah
meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas radhiallahu ‘anhu daripada Umar radhiallahu
‘anhu. Hadisnya berbunyi:
📚
Tatkala seorang daripada kaum muslimin sedang bersungguh-sungguh melawan
tentera musyrik yang ada di hadapannya, tiba-tiba dia terdengar suara hayunan
cemeti (cambuk) di atasnya dan
suara penunggang kuda yang berkata, 'Majulah Haizum'
(dalam syarah Muslim disebutkan nama kuda malaikat). Tiba-tiba dia melihat
orang musyrik tadi telah terkulai jatuh di hadapannya. Apabila beliau
mendekati, ternyata hidung tentera musyrik itu telah dipukul dan wajahnya
terbelah, seperti terkena pukulan daripada cemeti. Maka orang Ansar tadi
berjumpa Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam dan menceritakan kepada baginda.
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
"Engkau benar, itu adalah bantuan daripada langit
ketiga."
🐚
Maksud hujung jari di sini adalah persendian anggota tangan dan kaki. Dalam
peperangan, sasaran yang dapat mematikan pihak lawan adalah di leher, tetapi
apabila pihak lawan memakai baju besi sehingga sukar untuk dikalahkan, maka
bahagian tangannya akan dipotong agar tidak dapat memegang senjata sehingga
mudah ditawan.
📍 Ayat 13
(Ketentuan) yang demikian itu adalah kerana
sesungguhnya mereka menentang Allah dan Rasul-Nya dan sesiapa yang menentang Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya, Allah amat keras seksaan-Nya.
🐚
Di antara seksaan-Nya adalah dengan memberikan kekuasaan kepada para wali-Nya
(muslimin) terhadap musuh-musuh-Nya.
📍
Ayat 14
Demikianlah (hukum dunia yang ditimpakan atasmu), maka
rasakanlah hukuman itu (wahai orang-orang kafir). Sesungguhnya bagi orang-orang
kafir ada (lagi) azab neraka.
🐚
Dalam kisah di atas terdapat ayat-ayat Allah yang menunjukkan bahawa apa yang
dibawa oleh Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam dan janji Allah adalah
benar. Allah memberi perhatian dan mengabulkan doa hamba-hamba-Nya yang
beriman. Allah menyediakan sebab (malaikat dan hujan) yang dapat mengukuhkan
iman dan pendirian mereka serta penyingkiran-Nya terhadap bahaya dan was-was
syaitan yang datang kepada mereka.
🍄
Ayat 15 - 19 🍄
Mentaati Allah dan Rasul-Nya merupakan jalan untuk
memperoleh kemuliaan di dunia dan akhirat, serta larangan melarikan diri
daripada pertempuran.
📍
Ayat 15
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu
dengan orang-orang kafir yang akan menyerangmu, maka janganlah kamu berundur
daripada menentang mereka.
📍
Ayat 16
Dan sesiapa yang berundur daripada menentang mereka
pada waktu itu, (kecuali berundur untuk menjalankan tipu muslihat peperangan)
atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya
orang itu (yang berundur tanpa sebab) kembali dengan membawa kemurkaan daripada
Allah dan tempatnya ialah neraka jahanam. Dan amat buruklah tempat kembalinya.
🐚
Tipu muslihat atau strategi seperti contoh memperlihatkan kepada musuh yang dia
seakan-akan lari ke belakang, padahal akan kembali menyerang atau berpindah
dari satu tempat ke tempat lain agar lebih mudah untuk memerangi musuh.
🐚
Hal ini apabila kaum kafir tidak berjumlah lebih daripada dua kali ganda kaum
muslimin sebagaimana akan diterangkan nanti. Ayat ini menunjukkan bahawa
melarikan diri daripada peperangan merupakan dosa yang besar.
📚
Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah. Baginda bersabda:
"Hindari tujuh dosa besar." Para sahabat bertanya, "Apakah tujuh
perbuatan itu?" Baginda menjawab "Mempersekutukan Allah, melakukan
sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak, memakan
riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri dari medan perang dan menuduh
perempuan beriman berzina."
📍
Ayat 17
Maka (sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka,
melainkan Allah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu
melempar, tetapi Allah yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk
membinasakan mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin,
dengan kemenangan yang baik [ghanimah]. Sungguh, Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui.
🐚
Kemenangan yang baik itu adalah yang mendapat ghanimah (harta rampasan perang).
Ada pula yang menafsirkan, bahawa Allah Ta‘ala sesungguhnya berkuasa untuk
memenangkan kaum mukmin ke atas orang-orang kafir tanpa perlu adanya
peperangan, akan tetapi Allah ingin menguji orang-orang mukmin dengan jihad
agar mereka mencapai darjat yang tinggi, kedudukan yang mulia dan mendapat
pahala yang baik dan banyak.
🐚
Allah mendengar apa yang dirahsiakan hamba dan apa yang dinampakkannya, serta
mengetahui apa yang ada dalam hati sama ada niat yang baik atau yang buruk. Dia
menetapkan untuk hamba takdir yang sesuai dengan ilmu-Nya dan
kebijaksanaan-Nya. Allah juga memberikan balasan sesuai dengan niat dan amalan
masing-masing.
📍 Ayat 18
Demikianlah (kurnia Allah yang dilimpahkan kepadamu),
dan sungguh, Allah melemahkan tipu daya orang-orang kafir.
🐚
Allah melemahkan tipu daya dan helah orang-orang kafir yang mereka lancarkan
kepada Islam dan pengikutnya, dan menjadikan tipu daya mereka berbalik menimpa
mereka.
📍
Ayat 19
Jika kamu (orang-orang musyrik) meminta keputusan
[dengan menimpakan azab kepada orang yang zalim], maka sesungguhnya keputusan
telah datang kepadamu [dengan membinasakan yang layak dibinasakan] dan jika
kamu berhenti [daripada kekufuran dan daripada memerangi Rasulullah sallallahu
‘alaihi wa sallam], maka itulah yang lebih baik bagimu dan jika kamu kembali
[memusuhi dan memerangi Rasul], nescaya Kami kembali (memberi pertolongan
kepadanya) dan pasukanmu tidak akan dapat menolak sesuatu bahaya sedikit pun
daripadamu, biarpun jumlahnya (pasukan) banyak. Sungguh, Allah beserta orang-orang
beriman.
🐚
Keputusan daripada Allah adalah dengan menimpakan azab kepada orang yang zalim
dan bersalah.
📚
Daripada Tafsir At-Tabari, hadis riwayat An-Nasa‘i, daripada Abdullah bin
Tha’labah, dia berkata, “Orang yang meminta keputusan pada perang Badar adalah
Abu Jahal, ketika dia berkata, “Ya Allah, siapakah di antara kami yang lebih
memutuskan tali silaturahim dan datang membawa sesuatu yang tidak kami kenali?
Oleh sebab itu, binasakanlah dia pada pagi hari ini.”
🐚
Keputusan Allah ialah membinasakan orang yang layak dibinasakan, iaitu Abu
Jahal dan orang-orang yang terbunuh bersamanya.
🐚
Allah sentiasa bersama dengan mereka yang beriman dan beramal soleh walaupun
mereka lemah dan bilangan yang sedikit. Bantuan Allah sesuai dengan keimanan
dan amalan yang mereka kerjakan.
🐚
Oleh itu, apabila terjadi kekalahan pada kaum muslimin pada sesuatu masa, itu
tidak lain kerana sikap remeh mereka dan tidak mengerjakan kewajipan iman dan
ketakwaan. Jika mereka melakukan apa yang diperintahkan Allah, tentu mereka
tidak akan kalah dan musuh tidak akan menang.
🍄
Ayat 20-26 🍄
Arahan kepada kaum mukmin untuk taat kepada Allah dan
Rasul-Nya, serta peringatan buat mereka bahawa Allah Subhaanahu wa Ta'ala akan
memberikan kekuasaan kepada mereka.
📍
Ayat 20
Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah
dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berpaling daripada-Nya, padahal kamu
mendengar (perintah-perintah-Nya),
🐚
Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya yang mukmin agar taat kepada-Nya dan
Rasul-Nya. Allah melarang mereka berpaling daripada-Nya sedangkan mereka
mendengar ayat-ayat yang dibacakan kepada mereka. Terdapat banyak berita
gembira dan juga amaran silih berganti di dalam Al-Quran, juga melalui sabda
Rasul-Nya.
📍 Ayat 21
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang
(munafik) yang berkata, “Kami mendengar,” padahal mereka tidak mendengar
(kerana hati mereka mengingkarinya).
🐚
Orang-orang munafik ialah orang-orang yang pada zahirnya mendengar dan beramal
dengan ayat-ayat Allah, tetapi sebenarnya mereka berpura-pura. Mereka berkata
mereka mendengar, padahal mereka tidak menghayati dan memikirkan apa yang
mereka dengar.
📍 Ayat 22
Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada
sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang
tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikiran mereka).
🐚
Maksud pekak dan bisu adalah mereka yang tidak mahu mendengar dan memahami
kebenaran. Ayat-ayat dan peringatan daripada Allah sama sekali tidak bermanfaat
bagi mereka. Mereka adalah seburuk-buruk makhluk kerana kufur kepada Allah,
mempersekutukan-Nya dan beribadah kepada selain daripada-Nya. Mereka terkeluar
daripada jalan-Nya dengan berbuat kefasikan, kezaliman dan kejahatan.
📍 Ayat 23
Kalau sekiranya Allah mengetahui ada kebaikan pada
mereka, tentulah Dia menjadikan mereka dapat mendengar. Dan jikalau Allah
menjadikan mereka dapat mendengar, nescaya mereka pasti berpaling juga, sedang
mereka memalingkan diri (daripada apa yang mereka dengar itu).
🐚
Mereka adalah kaum musyrikin yang telah tenggelam dalam kejahatan, berbuat
kerosakan dan bersikap sombong sehingga mereka terhalang daripada mendapat
hidayah daripada Allah Ta'ala.
📍 Ayat 24
Wahai orang-orang yang beriman! Penuhilah seruan Allah
dan Rasul, apabila menyeru kamu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepadamu,
dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya
dan sesungguhnya kepada-Nya-lah kamu akan dikumpulkan.
🐚
Allah memuliakan mereka dengan panggilan 'orang-orang yang beriman'. Allah
memberikan perintah atau larangan kepada mereka adalah sebagai satu didikan dan
juga persiapan dalam mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat. Perintah dan
larangan inilah yang dapat memberi kehidupan yang bermanfaat bagi orang-orang mukmin
buat selama-lamanya.
🐚 Allah memberi peringatan
agar tidak menolak seruan Allah dan Rasul-Nya dengan firman-Nya, “Dan
ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya.” Ini
adalah peringatan yang penting buat orang-orang mukmin. Ketika mereka diberi
kesempatan untuk berbuat kebaikan, maka hendaklah mereka memanfaatkan peluang
tersebut dengan sebaik-baiknya sebelum terlambat. Oleh sebab itu,
berhati-hatilah jangan sampai menolak apa yang diperintahkan oleh Allah dan
Rasul-Nya. Dia boleh membolak-balikkan hati sesuai dengan apa yang Dia
kehendaki. Oleh itu, kita hendaklah memperbanyakkan berdoa dengan doa:
“Yaa muqallibal quluub tsabit qalbii ‘alaa diinik”
(“Wahai Allah yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu.”)
🐚
Allah-lah yang menguasai hati manusia, sehingga seseorang tidak mampu beriman
atau berbuat kufur melainkan dengan iradah (kehendak)-Nya. Dia juga yang berhak
memberikan balasan terhadap amal seseorang.
📍
Ayat 25
Dan peliharalah dirimu daripada seksaan yang tidak
hanya menimpa orang-orang yang zalim sahaja di antara kamu. Dan ketahuilah
bahawa sesungguhnya amat keras seksaan-Nya.
🐚
Allah mengingatkan kaum muslimin agar tidak meninggalkan ketaatan kepada Allah
dan Rasul-Nya serta melaksanakan tanggungjawab dalam melakukan amar makruf nahi
mungkar. Jika mereka meninggalkannya, maka kejahatan akan bermaharajalela dan
kerosakan akan tersebar di mana-mana. Hal ini boleh menyebabkan bencana atau
musibah menimpa ke atas semua golongan termasuk orang-orang yang beriman, kafir, zalim dan adil. Allah memberi
seksaan sebagai balasan di atas perbuatan maksiat dan dosa mereka.
📍
Ayat 26
Dan ingatlah (para muhajirin) ketika kamu masih
(berjumlah) sedikit, lagi tertindas di bumi (Mekah), dan kamu takut orang-orang
(Mekah) akan menculik kamu, maka Dia memberi kamu tempat menetap (Madinah) dan
dijadikan-Nya kamu kuat dengan pertolongan-Nya dan diberi-Nya kamu rezeki yang
baik agar kamu bersyukur.
🐚
Wajib mengingati akan nikmat kurniaan Allah sebagai tanda bersyukur. Mensyukuri
dan mengakui nikmat Allah dengan memuji dan menggunakannya pada jalan yang
diredhai-Nya.
🍄
Ayat 27-29 🍄
Berhati-hati agar tidak mengkhianati Allah dan
Rasul-Nya, dan agar jangan sampai tidak menunaikan amanah, serta mengingatkan
terhadap ujian harta dan anak.
📍
Ayat 27
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati
amanah yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui.
🐚
Dalam ayat ini, Allah Subhaanahu wa Ta'ala memerintahkan kaum mukmin agar
menjalankan amanah Allah yang telah diserahkan kepada mereka iaitu mengerjakan
perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Amanah tersebut sebelumnya telah
ditawarkan kepada langit, bumi dan gunung namun mereka semua enggan
menerimanya. Mereka khuatir tidak mampu menanggung amanah itu, manakala manusia
berasa mampu memikulnya. Maka amanah itu dipikul oleh manusia.
🐚
Sesiapa yang menjalankan amanah itu, dialah berhak mendapatkan pahala yang
besar daripada Allah, sebaliknya siapa yang tidak menjalankannya, dia menjadi
orang yang mengkhianati Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu dia berhak mendapat azab
yang berat.
📍
Ayat 28
Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak-anakmu itu
hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allah ada pahala yang besar.
🐚
Cinta yang melampau terhadap harta dan anak-anak boleh menjadi penghalang buat
seseorang itu untuk menunaikan amanah kepada Allah.
📍
Ayat 29
Wahai orang-orang beriman! Jika kamu bertakwa kepada
Allah, nescaya Dia akan memberikan Furqan kepadamu dan menghapus segala
kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Allah memiliki kurnia yang besar.
🐚
Furqan ertinya kemampuan membezakan di antara yang hak (benar) dengan yang
batil, di antara petunjuk dengan kesesatan, dan di antara yang halal dengan
yang haram.
🐚 Allah menawarkan pahala
yang besar dan banyak bagi orang-orang yang bertakwa dan mendahulukan keredhaan
Allah lebih daripada mendahului hawa nafsu.
🍄
Ayat 30 🍄
Penjelasan tentang tipu daya orang-orang musyrikin
Quraisy untuk membunuh, memenjarakan atau mengasingkan Nabi sallallahu ‘alaihi
wa sallam.
📍
Ayat 30
Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy)
memikirkan tipu daya terhadapmu (Muhammad) untuk menangkap dan memenjarakanmu
atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka membuat tipu daya dan Allah
menggagalkan tipu daya itu. Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya.
🐚
Dalam Tafsir Ibnu Kathir, dinyatakan daripada Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu,
Jibril mendatangi Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam dan memerintahkannya agar
baginda tidak bermalam di tempat tidur yang biasa. Baginda tidur pada waktu
malam, dan memberitahu tentang tipu daya orang-orang kafir. Maka Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa sallam tidak bermalam di rumahnya pada malam itu, dan
Allah telah mengizinkan baginda keluar (berhijrah). Allah juga menurunkan Surah
Al-Anfal kepada baginda setelah tiba di Madinah.
🐚 Allah
menerangkan nikmat-nikmat-Nya dan ujian daripada-Nya, “Dan (ingatlah), ketika
orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan tipu daya terhadapmu (Muhammad) untuk
menangkap dan memenjarakanmu, membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka membuat tipu
daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Allah adalah sebaik-baik pembalas
tipu daya.”
🐚
Allah mampu menggagalkan tipu daya orang-orang kafir dengan mengaturkan urusan
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, memberi wahyu tentang apa yang mereka
rencanakan dan memerintahkan baginda berhijrah.
🍄
Ayat 31 - 33 🍄
Sangkaan orang-orang kafir Quraisy bahawa mereka
sanggup membuat seperti Al-Quran.
📍 Ayat 31
Dan apabila ayat-ayat Kami dibacakan kepada mereka,
mereka berkata: “Sesungguhnya kami telah mendengar (ayat-ayat seperti ini),
jika kami menghendaki nescaya kami dapat membacakannya seperti ini. (Al-Quran)
ini tidak lain hanyalah dongeng orang-orang terdahulu.”
📍 Inilah sikap keras dan
kezaliman mereka, padahal sesungguhnya Allah telah mencabar mereka membuat satu
surah yang sepertinya dan menyuruh mereka memanggil yang lain selain Allah
untuk berkumpul dan membuatnya, namun mereka tidak sanggup juga membuatnya.
📍
Ucapan mereka itu hanyalah dakwaan semata-mata yang didustakan oleh kenyataan.
Padahal telah diketahui bahawa baginda adalah seorang ummi (yang tidak boleh
membaca dan menulis), dan tidak pernah mengadakan perjalanan jauh untuk
mempelajari berita orang-orang terdahulu.
📍
Ayat 32
Dan (ingatlah), ketika mereka (orang-orang musyrik)
berkata: “Ya Allah, jika (Al-Quran) ini benar (wahyu) daripada Engkau, maka
hujanilah kami dengan batu dari langit, atau datangkanlah kepada kami azab yang
pedih.”
🐚
Seharusnya mereka ucapkan, “Ya Allah, jika (Al-Quran) ini benar (wahyu)
daripada Engkau, maka tunjukkanlah kami kepadanya.” Namun kerana tahap
kejahilan mereka yang begitu tinggi, mereka mengucapkan sebaliknya. Padahal
kalau Allah mahu segera menimpakan azab kepada mereka, maka tidak ada satu pun
daripada mereka yang selamat, akan tetapi Dia menghindarkan azab itu kerana
Rasul masih berada di tengah-tengah mereka.
📍
Ayat 33
Tetapi Allah tidak akan menghukum mereka, selama engkau
(Muhammad) berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan menghukum
mereka, sedang mereka (masih) memohon ampunan.
🐚
Imam Bukhari meriwayatkan daripada Anas bin Malik, dia berkata: Abu Jahal
berkata, “Ya Allah, jika (Al-Quran) ini benar (wahyu) daripada Engkau, maka
hujanilah kami dengan batu dari langit, atau datangkanlah kepada kami azab yang
pedih.” Maka turunlah ayat ini.
🐚
Azab apabila turun akan ditimpakan dan dirasai oleh semua. Satu umat tidaklah
diazab kecuali setelah nabi dan kaum mukmin keluar dari tempat yang ditimpakan
azab tersebut.
🐚
Selagi ada umat yang memohon keampunan menyedari dosa dan keburukannya, kerana
takut kalau azab itu menimpa mereka sehingga mereka beristighfar, mereka akan
selamat.
🍄
Ayat 34 - 35 🍄
Azab menimpa kaum musyrikin setelah berbagai-bagai
perbuatan mungkar dan keji mereka lakukan.
📍
Ayat 34
Mengapa Allah tidak menghukum mereka padahal mereka
menghalang-halangi orang untuk (mendatangi) Masjidil Haram dan mereka bukanlah
orang-orang yang berhak menguasainya?
Orang yang berhak menguasai(nya) hanyalah orang-orang yang bertakwa. Tetapi
kebanyakan mereka tidak mengetahui.
📍 Ayat 35
Solat mereka di sekitar Baitullah itu, tidak lain
hanyalah siulan dan tepuk tangan. Maka rasakanlah azab disebabkan kekafiranmu
itu.
🐚
Allah Subhanahu wa Ta‘ala menjadikan rumah-Nya yang suci agar agama-Nya dapat
ditegakkan, dan supaya Dia diibadahi dengan ikhlas. Mereka yang melakukan
demikian adalah hamba-hamba-Nya yang benar-benar mukmin.
🐚
Manakala orang-orang musyrik pula menghalang orang-orang mukmin daripada
beribadah di Baitullah, sedangkan solat sebagai ibadah paling besar di Baitullah
hanyalah siulan dan tepuk tangan bagi mereka. Perbuatan ini biasa dilakukan
oleh orang-orang bodoh yang tidak memiliki rasa takzim kepada Allah, tidak
mengenal hak-hak-Nya, serta tidak menghormati tempat mulia. Jika solat mereka
seperti ini, lalu bagaimana dengan ibadah mereka lainnya?
🐚
Oleh itu, siapakah yang lebih berhak mengurus Masjidil Haram? Mereka atau kaum
mukmin yang khusyuk dalam solatnya, beribadah dengan cara yang diredhai oleh
pemilik-Nya? Sudah pasti, Allah akan menyerahkan rumah-Nya yang suci kepada
kaum mukmin dan akan memberi mereka tempat di sana.
🐚
Oleh itu, setelah Allah memberi hak kepada kaum muslimin di sana, Dia
berfirman, “Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya orang-orang yang
musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidil Haram........”
[At-Taubah, 9:28]
🍄
Ayat 36 - 37 🍄
Harta orang-orang kafir yang mereka infakkan dalam
rangka menghalangi manusia daripada jalan Allah, akan kembali sebagai
penyesalan bagi mereka.
📍
Ayat 36
Sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, menginfakkan
harta mereka untuk menghalang-halangi (orang) daripada jalan Allah. Mereka akan
(terus) menginfakkan harta itu, kemudian mereka akan menyesal sendiri, dan
akhirnya mereka akan dikalahkan. Ke dalam neraka Jahanam orang-orang kafir itu
akan dikumpulkan.
🐚
Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan permusuhan yang dilakukan orang-orang
musyrik dan tipu daya yang mereka buat serta penentangan mereka kepada Allah
dan Rasul-Nya. Mereka berusaha memadamkan cahaya Allah dan kalimah-Nya. Maka
akibat daripada tipu daya mereka, ia
kembali kepada mereka kerana tipu daya yang buruk tidaklah menimpa kecuali
kepada pembuatnya.
🐚
Mereka rela mengorbankan harta dalam jumlah besar untuk membatalkan yang hak
dan membela yang batil, membatalkan tauhid dan menegakkan syirik seperti yang
mereka lakukan ketika memerangi Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam. Ini terjadi
kerana kebencian mereka terhadap kebenaran, akan tetapi hal itu akan menjadi
penyesalan bagi mereka, dan mereka akan dikalahkan sehingga harta dan apa yang
mereka harapkan sia-sia, manakala di akhirat mereka akan diazab dengan keras.
📍
Ayat 37
Agar Allah memisahkan (golongan) yang buruk daripada
yang baik dan menjadikan (golongan) yang buruk itu sebahagiannya di atas yang
lain, lalu kesemuanya dikumpulkan-Nya, dan dimasukkan-Nya ke dalam neraka
Jahanam. Mereka itulah orang-orang yang rugi.
🐚
Daripada Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu dalam Tafsir At-Tabari, dia berkata Allah
membezakan orang yang mentaati-Nya dalam menghadapi orang kafir dengan orang
yang menentang perintah-Nya dalam menghadapi orang kafir.
🍄
Ayat 38 - 40 🍄
Dorongan kepada
kaum kafir untuk bertaubat dan ancaman kepada kekafiran mereka, serta perintah
berperang untuk melenyapkan kekufuran dan kesyirikan.
📍 Ayat
38
Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu: “Jika
mereka berhenti (daripada kekafirannya dan daripada memerangi Nabi), nescaya
Allah akan mengampuni dosa-dosa mereka yang telah lalu dan jika mereka kembali
lagi sesungguhnya akan berlaku (ke atas mereka) sunnah (Allah terhadap)
orang-orang dahulu (dengan dibinasakan).
🐚
Ayat ini menunjukkan Allah Subhanahu wa Ta‘ala bersifat adil dan lembut
terhadap hamba-hamba-Nya. Dia mengampuni segala dosa-dosa mereka yang terdahulu
setelah mereka memeluk agama Islam. Ini menunjukkan betapa luasnya kurniaan dan
rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala terhadap hamba-hamba-Nya.
📚
Hadis sahih daripada Abi Wa-il, daripada Ibnu Mas‘ud radhiallahu ‘anhu,
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
"Sesiapa yang berbuat baik setelah dia masuk
Islam, maka dia tidak akan dihukum atas perbuatan (buruk) yang dilakukannya
masa jahiliah. Dan sesiapa berbuat buruk setelah memeluk agama Islam, maka dia
akan dikenakan hukuman atas keburukan yang dilakukannya masa jahiliah dan masa
Islamnya". [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]
📚
Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam: "(Masuknya seseorang ke
dalam agama) Islam menghapus dosa yang dilakukan sebelumnya dan taubat
menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan sebelumnya." [Hadis riwayat Muslim]
🐚
Sunnah Allah terhadap orang-orang yang terdahulu bermaksud, sekiranya mereka
sentiasa berdusta dan menyelisihi perintah Allah serta menentang Rasul-Nya,
maka Allah akan menyegerakan azab seksaan terhadap mereka.
📍 Ayat 39
Dan perangilah mereka agar jangan ada fitnah dan supaya
agama itu semata-mata hanya untuk Allah. Jika mereka berhenti (daripada
kekafiran), maka sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan.
🐚
Fitnah dalam ayat di atas ialah gangguan-ganguan terhadap agama Islam dan
orang-orang mukmin. Fitnah juga bermaksud berlakunya kekufuran dan kesyirikan.
📚
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: "Aku diperintahkan untuk
memerangi manusia sehingga mereka mengucapkan; 'Tidak ada tuhan (yang berhak
disembah) selain Allah', apabila mereka mengucapkannya, maka mereka telah
menghalangiku (untuk menumpahkan) darah dan (merampas) harta mereka kecuali
dengan hak, sedangkan (apabila mereka menyembunyikan kekafiran dan kemaksiatan)
maka Allah-lah yang menghisab mereka.
[Riwayat Bukhari dan Muslim]
🐚
Tertegaknya tauhid atau tingginya agama Islam dan lenyapnya agama-agama yang
batil. Inilah matlamat perang atau jihad, agar gangguan terhadap agama Islam dapat
dihapuskan.
📍
Ayat 40
Dan jika mereka berpaling (daripada iman), maka
ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah adalah pelindungmu. Dia adalah sebaik-baik
pelindung dan sebaik-baik penolong.
🐚
Allah akan menolongmu dan menghindarkan tipu daya yang dilancarkan oleh
orang-orang fasik. Sesiapa yang menjadikan Allah sebagai pelindungnya, maka
tidak ada yang perlu dibimbangkan lagi. Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik
pelindung dan penolong bagi mereka yang beriman.
🍄
Ayat 41 🍄
Menjelaskan tentang pembahagian ghanimah dan
pengagihannya.
📍
Ayat 41
Ketahuilah, sesungguhnya apa sahaja yang kamu peroleh
sebagai rampasan perang, maka satu perlima untuk Allah, Rasul, kaum kerabat
Rasul, anak yatim, orang miskin dan ibnu sabil, (demikian) jika kamu beriman
kepada Allah dan kepada apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad) di
hari Furqan, iaitu pada hari bertemunya dua pasukan. Allah Maha Berkuasa atas
segala sesuatu.
🐚
Rampasan perang (ghanimah) adalah harta yang diperoleh daripada orang-orang
kafir melalui peperangan, sedangkan yang diperoleh tanpa melalui peperangan
dinamakan al-fai'.
🐚
Bahagian untuk Allah dan Rasul-Nya disalurkan untuk manfaat kaum mukmin secara
umum, kerana Allah dan Rasul-Nya tidak memerlukannya, dan tidak disebutkan ke
mana disalurkan, asalkan penyalurannya untuk kepentingan umum.
🐚
Kaum kerabat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam terdiri daripada kalangan
Bani Hasyim dan Bani Muttalib. Mereka berhak menerima ghanimah sama ada yang
kaya ataupun yang miskin, lelaki ataupun perempuan. Mereka dilarang menerima
zakat harta kerana kedudukan mereka yang mulia.
🐚
Maksud ayat ini adalah bahawa satu perlima daripada ghanimah itu dibahagikan
kepada Allah dan Rasul-Nya, kaum kerabat Rasul, anak yatim, fakir miskin dan
ibnu sabil. Ibnu sabil ialah orang yang terhenti di perjalanan (musafir) kerana
kehabisan bekalan keperluan. Sedangkan empat perlima daripada ghanimah itu
dibahagikan kepada mereka yang ikut berperang. Mereka yang berjalan kaki
memperoleh satu bahagian, sedangkan penunggang kuda memperoleh dua bahagian
iaitu bahagian untuk dirinya dan kudanya.
🐚
Sebahagian mufassir berpendapat, bahawa satu perlima daripada ghanimah hanya
untuk 5 golongan tersebut, dan tidak semestinya dibahagikan secara sama rata,
bahkan disesuaikan dengan keperluan masing-masing.
🐚
Allah menetapkan cara pembahagian ghanimah sesuai dengan aturan-Nya sebagai
syarat keimanan.
🐚
Hari Furqan adalah hari yang memisahkan antara yang hak dan yang batil atau
hari ditunjukkan kebenaran dan dikalahkan kebatilan, iaitu hari bertemunya dua
pasukan di Badar.
🍄
Ayat 42 - 44 🍄
Mengingatkan bahawa kemenangan yang diperolehi dalam
perang Badar adalah nikmat daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
📍
Ayat 42
(Iaitu di hari) ketika kamu berada di pinggir lembah
yang dekat dan mereka berada di pinggir lembah yang jauh, sedang kafilah itu
berada lebih rendah daripada kamu. Sekiranya kamu mengadakan persetujuan (untuk
menentukan hari pertempuran), nescaya kamu berbeza pendapat dalam menentukan
hari pertempuran itu, akan tetapi (Allah mempertemukan dua pasukan itu) agar
Dia melakukan suatu urusan yang pasti dilaksanakan, iaitu agar orang yang binasa
(kafir) itu binasa dengan keterangan yang nyata dan agar orang yang hidup itu
hidup dengan keterangan yang nyata (pula). Sesungguhnya, Allah Maha Mendengar
lagi Maha Mengetahui.
🐚
Allah menjelaskan, bahawa dipertemukan-Nya kaum mukmin dengan kaum musyrik di
suatu tempat tanpa ada kesepakatan sebelumnya. Ini merupakan ketentuan daripada
Allah yang mesti terjadi. Allah menjadikan apa yang dikehendaki-Nya sesuai
dengan kekuasaan dan ilmu-Nya.
🐚
Allah hendak menolong orang-orang mukmin, meninggikan kalimah tauhid,
menegakkan yang hak atas yang batil sehingga permasalahan menjadi jelas dan
terang.
🐚
Orang-orang yang tetap di dalam kekafirannya tidak mempunyai alasan lagi di
hadapan Allah kerana hujah dan bukti yang telah nyata (seperti menangnya kaum
mukmin terhadap musuh mereka yang berjumlah banyak padahal jumlah mereka hanya
sedikit), dan orang-orang yang beriman bertambah lagi keimanannya kerana Allah
telah menampakkan bukti-bukti yang nyata yang menunjukkan kebenaran mereka,
iaitu terdapat peringatan bagi orang-orang yang berakal.
📍
Ayat 43
(Ingatlah) ketika Allah memperlihatkan mereka di dalam
mimpimu (dalam jumlah) sedikit. Dan sekiranya Allah memperlihatkan mereka
kepada kamu (dalam berjumlah) banyak tentu sahaja kamu menjadi gentar dan tentu
sahaja kamu akan berbantah-bantahan dalam urusan itu, akan tetapi Allah telah
menyelamatkan kamu. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam
hatimu.
🐚
Sekiranya Allah memperlihatkan mereka dalam jumlah yang banyak, tentu ada di
antara mereka yang akan berasa takut untuk berperang dan akan timbul
perselisihan dalam hal ini. Allah lebih mengetahui tentang diri mereka, oleh
itu Allah memperlihatkan kepada mereka bilangan musuh yang sedikit.
📍
Ayat 44
Dan ketika Allah memperlihatkan mereka kepada kamu
(wahai kaum mukmin), ketika kamu berjumpa dengan mereka, jumlah mereka sedikit
menurut penglihatan matamu dan kamu diperlihatkan-Nya berjumlah sedikit menurut
penglihatan mereka, kerana Allah berkehendak melaksanakan suatu urusan yang
mesti dilaksanakan. Hanya kepada Allah-lah dikembalikan segala urusan.
🐚
Hal ini merupakan kelembutan Allah Ta‘ala terhadap kaum mukmin, pada saat Allah
memperlihatkan mereka berjumlah sedikit pada pandangan mata, sehingga kaum
mukmin berasa bersemangat dan berani untuk menentang orang-orang Quraisy.
🐚
Allah juga menampakkan kaum mukmin di mata kaum musyrik dalam jumlah yang
sedikit agar mereka tetap mara dan tidak berundur dari medan peperangan. Hal
ini sebelum bermulanya peperangan, namun setelah peperangan bermula, maka
diperlihatkan oleh Allah bilangan kaum mukmin berjumlah dua kali ganda daripada
mereka. [Rujuk surah Ali ‘Imran, 3:13]
🐚
Rancangan Allah kepada kaum mukmin dengan memberikan kemenangan dan meninggikan
darjat mereka serta memberikan kekalahan dan kehinaan kepada musuh-musuh
mereka.
🐚
Kejayaan dan kegagalan adalah ditentukan oleh Allah dengan kehendak-Nya. Tidak
ada seorang pun dapat meraihnya tanpa izin Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
🍄
Ayat 45 - 47 🍄
Di antara peraturan perang adalah taat kepada Allah dan
Rasul-Nya serta sabar terhadap penderitaan perang, kewajipan berteguh hati,
bersatu dalam peperangan dan larangan berlaku sombong dan riyak.
📍
Ayat 45
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu
pasukan (musuh), maka tetaplah pendirian dan sebutlah (nama) Allah banyak-banyak
(berzikir dan berdoa) agar kamu beruntung.
🐚
Tahanlah jiwa dan bersabarlah di atas ketaatan yang besar ini, yang akibatnya
adalah kemuliaan dan kemenangan. Untuk memperoleh kesabaran di waktu ini,
caranya adalah dengan memperbanyakkan zikrullah. Berdasarkan ayat ini, sabar,
teguh hati dan banyak berzikir merupakan sebab terbesar seseorang memperoleh
kemenangan.
📍
Ayat 46
Taatilah Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu
berselisih, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan kekuatanmu hilang serta
bersabarlah. Sungguh, Allah beserta dengan orang-orang yang sabar.
🐚
Patuhilah suruhan Allah dan Rasul dengan melakukan apa yang diperintahkan dan
tetap mengerjakan ketaatan kepada Allah dan Rasul. Bersabarlah kerana Allah
akan memberikan pertolongan dan bantuan.
📍
Ayat 47
Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang keluar dari
kampung halamannya dengan rasa angkuh dan ingin dipuji orang serta
menghalang-halangi (orang) daripada jalan Allah. Allah meliputi segala yang
mereka kerjakan.
🐚
Mereka adalah kaum musyrik yang keluar untuk berperang di Badar, mereka
berkata, "Kami tidak akan pulang sehingga kami minum khamr (arak),
menyembelih unta, dan para penyanyi memukul rebana kepada kami di Badar.”
🐚
Oleh itu, hendaklah keluar berperang kerana mencari keredhaan Allah dan
meninggikan kalimah-Nya, menyingkirkan semua jalan yang membawa kepada
kemurkaan Allah dan seksa-Nya serta membawa manusia ke jalan Allah yang lurus
yang membawa mereka ke syurga.
🍄
Ayat 48 - 51 🍄
Pengkhianatan
syaitan terhadap janjinya kepada pengikut-pengikutnya, dan pengaruh perang bagi
kaum muslimin dan bagaimana para malaikat menyeksa orang-orang kafir.
📍
Ayat 48
Dan (ingatlah) ketika syaitan menjadikan perbuatan dosa
kelihatan baik dan mengatakan: “Tidak ada (orang) yang dapat mengalahkan kamu
pada hari ini, dan sungguh, aku adalah penolongmu.” Maka ketika kedua pasukan
itu telah saling melihat (berhadapan), syaitan pun berundur ke belakang sambil
berkata: “Sesungguhnya aku berlepas diri daripada kamu, aku dapat melihat apa
yang kamu tidak dapat melihat; sesungguhnya aku takut kepada Allah.” Allah
sangat keras seksa-Nya.
🐚
Syaitan yang bongkak mengatakannya untuk meyakinkan kaum muslimin disebabkan
jumlah mereka yang ramai dan telah menyiapkan kelengkapan senjata yang lengkap,
maka mereka boleh mencapai kemenangan.
🐚
Tetapi akhirnya syaitan melarikan diri ke belakang kerana melihat malaikat,
terutama malaikat Jibril. Daripada sini diketahui, bahawa syaitan suka
mengingkari janji, dan bahawa janji-janjinya adalah dusta. Oleh itu, janganlah
tergoda olehnya.
📖
“Ketika syaitan memujuk manusia, “Kafirlah kamu,” lalu ketika manusia itu telah
kafir, ia berkata, “Sesungguhnya aku berlepas diri daripada kamu, kerana
sesungguhnya aku takut kepada Allah, Rabb semesta alam.” Maka kesudahannya
kedua-duanya masuk ke dalam neraka dan mereka kekal di dalamnya. Demikianlah
balasan bagi orang-orang yang zalim.” [Surah Al-Hasyr, 59:16-17]
📍
Ayat 49
(Ingatlah), ketika orang-orang munafik dan orang-orang
yang ada penyakit di dalam hatinya berkata: “Mereka itu (orang mukmin) ditipu
agamanya.” (Allah berfirman): “Sesiapa bertawakal (menyerahkan urusan) kepada
Allah, ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."
🐚
Sesiapa yang bertawakal, maka dia akan menang. Ini kerana, jika manusia
berkumpul untuk memberikan manfaat kepada seseorang walaupun dengan bilangan
yang sedikit, nescaya mereka tidak akan mampu kecuali sesuai dengan apa yang
ditetapkan Allah Ta‘ala, dan sekiranya mereka berkumpul untuk menimpakan
bahaya, nescaya mereka tidak akan mampu kecuali sesuai dengan ketetapan Allah
Ta‘ala.
📍
Ayat 50
Dan sekiranya kamu melihat ketika para malaikat
mencabut nyawa orang-orang yang kafir sambil memukul wajah dan punggung mereka
(dan berkata): “Rasakanlah olehmu seksa neraka yang membakar.”
🐚
Para malaikat mencabut nyawa orang-orang kafir sambil berkata, “Keluarlah
kamu.” Namun ruh mereka tidak mahu keluar kerana mengetahui ia akan memperoleh
azab yang pedih, lalu ditariklah ruh tersebut dengan sentapan yang kuat.
🐚
Seksa neraka diberikan kepada mereka yang derhaka kerana ia merupakan ketetapan
Allah kepada orang-orang terdahulu dan yang kemudian, iaitu dengan menghukum
mereka disebabkan dosa-dosa mereka sebagaimana diterangkan dalam ayat
selanjutnya.
📍
Ayat 51
Demikian itu disebabkan
oleh perbuatan tanganmu sendiri. Sesungguhnya Allah tidak menzalimi
hamba-hamba-Nya.
🐚
Perkataan “tangan” digunakan kerana pada kebiasaannya perbuatan manusia
dilakukan oleh tangan. Namun, Dia tidak akan menyeksa hamba-Nya yang tidak
berdosa.
🍄
Ayat 52 - 54 🍄
Kisah kebinasaan orang-orang kafir kerana perbuatan dan
dosa-dosa mereka sendiri.
📍
Ayat 52
(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir‘aun dan
pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mengingkari
ayat-ayat Allah, maka Allah menyeksa mereka disebabkan dosa-dosa mereka.
Sesungguhnya, Allah Maha Kuat lagi sangat berat seksaan-Nya.
🐚
Keadaan orang-orang musyrik daripada kaum kafir Quraisy itu sama keadaannya
seperti Fir‘aun dan pengikutnya serta orang-orang yang datang sebelum mereka
dalam hal kekufuran dan pendustaan terhadap Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Allah
menyeksa mereka disebabkan oleh dosa-dosa mereka.
🐚
Hal ini dibuktikan dengan apa yang telah Allah lakukan terhadap Fir‘aun dan
pengikutnya serta orang-orang yang datang sebelum mereka seperti kaum ‘Ad,
Thamud, kaum Nabi Ibrahim, penduduk Madyan dan penduduk negeri-negeri yang dihancurkan
dan yang terakhir Allah menyeksa kaum kafir Quraisy di perang Badar dengan
seksaan yang sangat keras.
📍
Ayat 53
(Seksaan) yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya
Allah sekali-kali tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah diberikan-Nya
kepada suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka
sendiri. Sesungguhnya, Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
🐚
Allah tidak mencabut nikmat yang telah dilimpahkan-Nya kepada sesuatu kaum,
bahkan akan mengekalkan dan menambahnya selama mana kaum itu tetap taat dan
bersyukur kepada-Nya. Sekiranya mereka kufur, maka Allah akan mencabut nikmat
tersebut. Hal ini telah dilakukan oleh kaum kafir Quraisy, mereka diberi
makanan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala ketika lapar dan diamankan daripada
ketakutan (lihat surah Quraisy), lalu mereka mendustakan utusan Allah dan
menghalang serta memerangi orang-orang yang beriman di jalan-Nya. Mereka
berubah daripada taat kepada maksiat. Maka Allah menggantikan kesenangan dengan
kesusahan dan kebinasaan.
🐚
Allah mendengar semua kata-kata hamba-hamba-Nya dan mengetahui semua perbuatan
mereka. Oleh sebab itu, Allah menurunkan balasan ini berdasarkan keadilan dan
ilmu-Nya.
📍
Ayat 54
(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir‘aun dan
pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mendustakan
ayat-ayat Tuhannya, maka Kami membinasakan mereka disebabkan oleh dosa-dosa
mereka dan Kami tenggelamkan Fir‘aun dan pengikut-pengikutnya; kerana mereka
semua adalah orang-orang yang zalim.
🐚
Ayat ini seakan-akan serupa dengan ayat 52 di atas. Dalam ayat ini, Allah
menceritakan bahawa dosa yang menyebabkan mereka dibinasakan adalah kerana
pendustaan dan kekufuran mereka terhadap ajaran Allah. Mereka juga bersikap
zalim dengan menghalang manusia daripada jalan Allah. Allah menenggelamkan
Fir‘aun serta pengikut-pengikutnya kerana dosa-dosa mereka.
🍄 Ayat 55 - 59 🍄
Jangan terlalu percaya dengan janji-janji orang-orang
kafir, perintah bersiap sedia pada setiap masa, perang dalam Islam bukanlah
satu penganiayaan malah demi kepentingan agama dan tanah air. Perdamaian hanya
boleh diterima apabila kaum mukmin kuat dan musuh cenderung untuk berdamai.
📍
Ayat 55
Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling
buruk dalam pandangan Allah ialah orang-orang kafir, kerana mereka tidak
beriman.
📍 Ayat 56
(iaitu) orang-orang yang terikat perjanjian dengan
kamu, kemudian setiap kali berjanji mereka mengkhianati janjinya, sedang mereka
tidak takut (kepada Allah).
🐚
Makhluk bergerak yang paling buruk dalam pandangan Allah adalah mereka yang
tidak beriman dan khianat, kerana pada mereka tidak ada kebaikan sama sekali
dan yang ada hanya keburukan. Oleh sebab itu, mereka dibinasakan dengan pantas
sekali agar penyakit mereka tidak menular kepada yang lain.
📍
Ayat 57
Maka jika engkau (Muhammad) menemui mereka dalam
peperangan, maka cerai beraikanlah orang-orang yang di belakang mereka (dengan
menumpaskan mereka) supaya mereka mengambil pelajaran.
🐚
Maksudnya apabila bertemu mereka (orang-orang kafir) dalam peperangan
berikanlah seksaan yang keras dan bersikap kasarlah dalam melakukan
penyerangan, supaya musuh-musuh yang lain, baik daripada kalangan bangsa Arab
dan yang lainnya menjadi takut dan mengambil pengajaran.
Mengambil
pengajaran supaya mereka tidak melakukan hal yang sama. Inilah faedah adanya
saksi dan hukuman hudud terhadap maksiat agar orang yang melakukan kesalahan
dan orang lain yang belum melakukan tidak melakukan hal yang sama.
📍 Ayat
58
Dan jika engkau (Muhammad) khuatir akan (terjadinya)
pengkhianatan daripada suatu golongan, maka kembalikanlah perjanjian itu kepada
mereka dengan cara yang jujur. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang
berkhianat.
🐚
Dan jika kamu bimbang terhadap suatu golongan yang telah mengadakan perjanjian
perdamaian dengan kamu melakukan pengkhianatan, iaitu melanggar perjanjian yang
ada antara kamu dan mereka, kembalikanlah perjanjian itu kepada mereka dengan
cara yang jujur.
🐚
Beritahulah mereka bahawa kamu membatalkan perjanjianmu dengan mereka kerana
mereka telah melanggarnya, sehingga kedua-dua pihak (pihakmu dan pihak mereka)
mengetahui tidak ada lagi perjanjian yang mengikat mereka. Kini mereka adalah
musuhmu dan kamu adalah musuh mereka secara terang-terangan.
🐚
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang khianat walaupun kepada
orang-orang kafir.
📍
Ayat 59
Dan janganlah orang-orang yang kafir itu mengira,
bahawa mereka akan dapat melepaskan diri (daripada kekuasaan Allah). Sesungguhnya
mereka tidak dapat melemahkan (Allah).
🐚
Ada yang berpendapat, bahawa ayat ini turun berkenaan dengan orang-orang kafir
yang melarikan diri daripada perang Badar. Allah Ta‘ala memiliki hikmah yang
dalam mengapa Dia memberi penangguhan kepada mereka dan tidak segera menghukum
mereka, yang di antara hikmah-Nya adalah menguji hamba-hamba-Nya yang mukmin
dan menambahkan kepada mereka ketaatan kepada-Nya sehingga mereka dapat
mencapai tempat dan kedudukan yang tinggi.
🍄
Ayat 60 - 61 🍄
Masih berkisar kepada janji-janji orang-orang kafir
yang tidak boleh dipercayai dan perintah bersiap sedia pada setiap masa. Perang dalam Islam bukanlah satu penganiayaan
malah demi kepentingan agama dan tanah air. Perdamaian hanya boleh diterima
apabila kaum mukmin kuat dan musuh cenderung untuk berdamai.
📍
Ayat 60
Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk
menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan daripada pasukan berkuda
yang dapat menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka
yang kamu tidak mengetahuinya tetapi Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu
infakkan di jalan Allah nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu
tidak akan dizalimi (dirugikan).
🐚
Kekuatan maksudnya sama ada kepandaian, keterampilan, kekuatan fizikal,
pelbagai persenjataan dan kelengkapan perang serta mengetahui taktik berperang.
Termasuk juga memanah; Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Alaa
innal quwwatar ramyu.” (Ertinya: Ingat! Kekuatan itu adalah memanah”).
🐚
Persiapkan apa sahaja untuk menggentarkan musuh Allah.
📍
Ayat 61
Tetapi jika mereka condong kepada perdamaian, maka
terimalah dan bertawakallah kepada Allah. Sungguh, Dia Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui.
🐚
Ajaran-ajaran Islam begitu mulia, Islam memerintahkan kita memiliki sifat
pemaaf, namun dengan memperhatikan agar kejahatan tetap diberikan hukuman yang
setimpal agar tidak muncul kejahatan yang baru. Islam memerintahkan agar
manusia selalu berbuat baik, sekalipun terhadap orang yang pernah berbuat jahat
kepadanya. Islam mengajarkan manusia agar mereka banyak beribadah kepada Allah,
tetapi jangan menjadi rahib yang melupakan hak diri dan orang lain. Islam
memerintahkan manusia merendah diri, namun jangan melupakan harga diri. Oleh
kerana itu, Islam melarang bersikap lemah dan meminta damai dalam peperangan
ketika belum tercapai tujuan, bahkan berdamai pada saat seperti ini merupakan
kelemahan dan kehinaan. Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
“Janganlah kamu lemah dan minta damai padahal kamulah
yang lebih tinggi dan Allah pun bersamamu..…” [Surah Muhammad, 47:35]
🐚
Sesungguhnya tidak ada perdamaian dalam
Islam kecuali setelah berada dalam keadaan kuat dan mampu. Oleh sebab itu,
Allah tidak menjadikan perdamaian secara mutlak dalam semua keadaan, bahkan
dengan syarat dapat menghentikan musuh daripada permusuhan, dan dengan syarat
tidak ada lagi kezaliman di muka bumi serta seseorang tidak boleh dianiaya
ketika mengamalkan agamanya dan mendakwahkannya.
Daripada ayat ini dapat diambil beberapa faedah:
✏ Mencari
keselamatan dituntut pada setiap waktu, jika mereka (musuh) yang memulai maka
sangat layak diterima.
✏ Dapat menyegarkan
kembali kekuatan kaum muslimin dan mempersiapkan diri untuk berperang pada
waktu yang lain jika diperlukan.
✏ Adakan perdamaian
di mana satu sama lain berasa aman sehingga pihak masing-masing dapat mengenal
yang lain. Oleh sebab Islam itu tinggi dan tidak ada yang mengalahkan
ketinggiannya, maka pihak lain yang memiliki akal dan basirah (mata hati) tentu
akan mengutamakan Islam dengan memeluknya. Ini kerana ajarannya begitu indah.
Ketika itulah ramai orang yang cinta kepadanya dan mengikutinya. Dengan
demikian, perdamaian dapat membantu kaum muslimin terhadap kaum kafir.
🐚
Memang tidak ada yang dikhuatirkan daripada adanya perdamaian selain satu
perkara, iaitu menipu kaum muslimin dan mereka mengambil kesempatan di sana.
Oleh itu dalam ayat selanjutnya Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan, bahawa
Dia yang akan melindungi kaum muslimin daripada tipu daya orang kafir, dan
bahawa bahayanya akan kembali kepada mereka.
🍄
Ayat 62 - 65 🍄
Penyatuan umat, pertolongan Allah kepada Rasul-Nya,
serta dorongan untuk berperang.
📍
Ayat 62
Dan jika mereka hendak menipumu, maka sesungguhnya
cukuplah Allah (menjadi pelindung) bagimu. Dialah yang memberikan kekuatan
kepadamu dengan pertolongan-Nya dan dengan (sokongan) orang-orang mukmin,
📍
Ayat 63
Dan Dia (Allah) yang menyatukan hati orang-orang yang
beriman. Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi,
nescaya kamu tidak dapat menyatukan hati mereka, tetapi Allah telah menyatukan
hati mereka. Sesungguhnya, Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
🐚
Penduduk Madinah yang terdiri daripada suku 'Aus dan Khazraj sebelum Nabi
sallallahu ‘alaihi wa sallam berhijrah ke Madinah selalu bermusuhan dan setelah
mereka masuk Islam, mereka tidak lagi menjadi musuh. [Ali ‘Imran, 3:103]
🐚
Allah telah menyatukan hati mereka kerana tidak ada yang mampu
membolak-balikkan hati selain daripada Dia.
📍
Ayat 64
Wahai Nabi (Muhammad)! Cukuplah Allah (menjadi
Pelindung) bagimu dan (cukuplah bagimu) orang-orang mukmin yang mengikutimu.
🐚
Allah Subhanahu wa Ta‘ala menjadikan kaum mukmin sebagai pembela baginda
sallallahu ‘alaihi wa sallam.
📍
Ayat 65
Wahai Nabi (Muhammad)! Kobarkanlah semangat para mukmin
untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar di antara kamu, nescaya
mereka dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang
(yang sabar) di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan seribu orang
kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti.
🐚
Kobarkan semangat dengan menyampaikan targhib dan tarhib iaitu sebagai dorongan
untuk berjihad dan ancaman meninggalkannya, menyebutkan keutamaan jihad,
keberanian dan kesabaran, serta bahaya sikap penakut. Sikap penakut termasuk
akhlak yang hina yang mengurangi kebesaran agama dan kehormatan.
🐚
Ayat ini sesungguhnya mengandungi perintah, iaitu hendaknya dua puluh orang di
antara mereka tidak berundur menghadapi dua ratus orang musuh, dan seratus
orang di antara mereka tidak berundur menghadapi seribu orang musuh.
🐚
Perintah ini walaupun dalam bentuk khabar (berita) terdapat rahsia di dalamnya,
iaitu untuk menguatkan hati kaum mukmin, dan memberikan khabar gembira, bahawa
jika mereka bersabar, maka mereka akan menang.
🐚
Orang-orang kafir itu tidak sedar bahawa perang itu adalah untuk membela
keyakinan dan mentaati perintah Allah. Sebaliknya mereka berperang hanya
semata-mata mempertahankan tradisi jahiliah dan maksud-maksud duniawi lainnya.
Mereka juga tidak mengetahui, bahawa Allah telah menyediakan pahala yang besar
untuk para mujahid, sedangkan mereka berperang hanya ingin bersikap sombong dan
berbuat kerosakan di bumi.
🐚
Mereka juga tidak mengetahui, bahawa kaum mukmin memiliki pendorong kuat untuk
berperang, untuk meninggikan kalimah Allah, dan membela agama-Nya, serta untuk
memperolehi kenikmatan yang sebenarnya, iaitu syurga.
🍄
Ayat 66 - 67 🍄
Masih lagi tentang penyatuan umat, pertolongan Allah
kepada Rasul-Nya, serta dorongan untuk berperang.
📍
Ayat 66
Sekarang Allah telah meringankan kamu kerana Dia
mengetahui bahawa ada kelemahan padamu. Maka jika ada di antara kamu ada
seratus orang yang sabar, nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang
(musuh) dan jika di antara kamu ada seribu orang (yang sabar), nescaya mereka
dapat mengalahkan dua ribu orang dengan seizin Allah. Allah berserta
orang-orang yang sabar.
📚
Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhu, bahawa ketika
turun ayat, “Jika ada dua puluh orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka
dapat mengalahkan dua ratus orang musuh.”
🐚
Ayat ini merupakan perintah agar tetap menghadapi musuh dan tidak berundur
ketika mereka berjumlah dua kali ganda. Jika lebih daripada dua kali ganda,
barulah dibolehkan berundur.
📍
Ayat 67
Tidaklah pantas, bagi seorang Nabi mempunyai tawanan
sebelum dia dapat melumpuhkan musuhnya di bumi. Kamu menghendaki harta benda
duniawi sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untukmu). Allah Maha
Perkasa lagi Maha Bijaksana.
🐚
Ayat ini turun ketika mereka (Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat)
mengambil tebusan daripada para tawanan perang Badar.
📚
Hakim meriwayatkan daripada Ibnu Umar
radhiallahu ‘anhuma, dia berkata,
🔹“Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa sallam bermesyuarat dengan Abu Bakar untuk berhadapan
para tawanan. Abu Bakar berkata, ”Mereka adalah kaummu dan keluargamu, maka
lepaskanlah.” Lalu baginda bermesyuarat dengan Umar, dia berkata, “Bunuhlah
mereka.” Lalu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam mengambil tebusan
daripada mereka, maka Allah 'Azza wa Jalla menurunkan ayat ini. Ibnu Umar
berkata, “Maka Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam menemui Umar dan berkata,
“Hampir sahaja kami ditimpa azab kerana tidak bersetuju denganmu.” (Hadis ini
sahih sanadnya, menurut Adz Dzahabi sesuai Syarah Muslim).
🐚
Mereka menginginkan agar Allah tidak disembah dan agar yang disembah adalah
selain-Nya.
🐚
Mereka menginginkan agar kezaliman dan kemaksiatan yang menguasai dunia, dan
tidak suka kalau keadilan dan ketaatan yang menguasai dunia. Mereka suka jika
bumi ini rosak dan tidak suka diperbaiki. Oleh itu, mereka patut ditentang.
🐚
Pahala akhirat dapat dicapai dengan meningkatkan ketakwaan dalam agama-Nya.
Oleh itu, Allah telah memerintahkan dan memberi petunjuk supaya manusia dapat
mencapai kepada kejayaan di akhirat.
🐚
Jika Allah menghendaki, Dia mampu memberikan kemenangan terhadap orang-orang
kafir tanpa melalui peperangan, akan tetapi Dia Maha Bijaksana, Dia menguji
sebahagian mereka dengan sebahagian yang lain.
🍄
Ayat 68-71 🍄
Berlakunya ijtihad dalam masalah tawanan perang dan pengaruhnya
kepada jiwa, serta dibolehkan memakan harta ghanimah.
📍
Ayat 68
Sekiranya tidak ada ketetapan yang terdahulu daripada
Allah nescaya kamu ditimpa seksaan yang
besar kerana (tebusan) yang kamu ambil.
🐚
Maksud ayat di atas adalah sekiranya tidak ada ketetapan berdasarkan ilmu Allah
tentang halalnya harta rampasan perang bagi umat ini, nescaya mereka akan
ditimpa seksaan yang besar sebagai balasan kerelaan mereka atas tebusan yang
telah mereka ambil (rujuk hadis dalam huraian surah Al-Anfaal, 8:67)
📍
Ayat 69
Maka makanlah daripada sebahagian rampasan perang yang
telah kamu peroleh itu, sebagai makanan yang halal lagi baik, dan bertakwalah
kepada Allah. Sesungguhnya, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
🐚
Hal ini termasuk kelembutan Allah Subhaanahu wa Ta'ala terhadap mereka yang
ikut dalam peperangan Badar. Allah membenarkan mereka memakan harta rampasan
yang mereka perolehi dan juga wang tebusan yang mereka ambil daripada tawanan
perang sebagai nikmat daripada-Nya untuk mereka. Allah juga mengingatkan mereka
agar bertakwa kepada-Nya dengan menjalankan semua perintah-Nya dan Rasul-Nya
serta menjauhi kesemua larangan-Nya.
🐚
Sesungguhnya Allah Maha Pengampun kepada hamba-hamba-Nya yang bertaubat dan
Maha Penyayang kepada hamba-hamba-Nya yang beriman. Dia tidak akan menyeksa
mereka setelah mereka bertaubat atas dosa-dosa mereka, bahkan Dia memberikan
rahmat-Nya kepada mereka di dunia dan akhirat.
📍
Ayat 70
Wahai Nabi (Muhammad)! Katakanlah kepada para tawanan
perang yang ada di tanganmu, “Jika Allah mengetahui ada kebaikan di dalam
hatimu, nescaya Dia akan memberikan kamu yang lebih baik daripada apa (tebusan)
yang telah diambil daripadamu dan Dia akan mengampuni kamu.” Dan Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.
🐚
Menurut sesetengah riwayat, ayat ini turun berkenaan dengan para tawanan perang
Badar, yang di antaranya adalah Al-Abbas bin Abdul Mutalib bapa saudara
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam. Ketika dia diminta menebus dirinya,
dia mengaku bahawa dirinya adalah sebagai muslim sebelum peristiwa tersebut,
namun mereka (para sahabat) tidak menggugurkan tebusan terhadapnya, maka Allah
Subhaanahu wa Ta'ala menurunkan ayat-ayat-Nya untuk menenangkan hatinya dan
menenangkan hati orang-orang yang sepertinya.
🐚
Allah Maha Penyayang serta memasukkan mereka ke dalam syurga. Allah Subhaanahu
wa Ta'ala memenuhi janji-Nya, iaitu Dia menjadikan Al-Abbas dan yang lainnya
memperoleh harta yang banyak selepas kemasukan mereka dalam agama Islam. Pernah
suatu ketika Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam memperoleh harta ghanimah yang
banyak, maka Al-Abbas datang, lalu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam
memerintahkan kepadanya mengambil harta itu dengan bajunya yang mampu
diangkutnya. Al-Abbas cuba mengambilnya dan hampir sahaja dia tidak mampu
mengangkatnya. Akhirnya beliau hanya mengambil harta yang termampu dibawa
bersamanya.
(Tafsir Ibnu Kathir)
📍
Ayat 71
Akan tetapi jika mereka (tawanan-tawanan itu) bermaksud
hendak mengkhianatimu (Muhammad), maka sesungguhnya sebelum itu pun mereka
telah berkhianat kepada Allah, lalu Dia memberikan kekuasaan kepadamu atas
mereka, Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
🐚
Sekiranya mereka (tawanan) mempunyai niat untuk berkhianat dan melanggar
perjanjian, maka janganlah berasa takut terhadap mereka kerana mereka pun
sebelum ini telah berkhianat kepada Allah dengan kekufuran dan kesyirikan
mereka.
🐚
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui atas apa yang Dia kerjakan dan Maha
Bijaksana dalam segala tindakan-Nya.
🍄
Ayat 72 - 75 🍄
Keutamaan selain daripada kaum Muhajirin dan kaum Ansar
ketika mereka memberikan tempat dan pertolongan kepada Rasulullah sallallahu
‘alaihi wa sallam, dan kekafiran agama, serta pembatalan pewarisan jika selain
daripada kerabat.
📍 Ayat 72
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah
serta berjihad dengan harta dan jiwanya pada jalan Allah dan orang-orang yang
memberikan tempat kediaman dan memberi pertolongan (kepada Muhajirin), mereka
itu saling melindungi antara satu sama lain. Dan (terhadap) orang-orang yang
beriman tetapi belum berhijrah, tidak ada kewajipan sedikit pun bagimu
melindungi mereka, sampai mereka berhijrah. (Tetapi) jika mereka meminta
pertolongan kepadamu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan
pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah terikat perjanjian di antara kamu
dengan mereka. Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
🐚
Ayat ini merupakan akad untuk saling melindungi, memberikan pertolongan dan
saling mencintai yang Allah jalinkan di antara kaum Muhajirin dengan Ansar.
🐚
Saling melindungi antara kaum Muhajirin dan Ansar terjalin persaudaraan yang
amat teguh, untuk membentuk masyarakat yang baik. Oleh sebab keteguhan dan
keakraban persaudaraan mereka, sehingga pada permulaan Islam mereka saling
mewarisi seakan-akan mereka saudara kandung.
🐚
Ada yang menafsirkan, bahawa tidak ada waris-mewarisi antara kamu dengan mereka
dan bahawa mereka (yang tidak ikut berhijrah) tidak memperoleh bahagian
daripada ghanimah sehingga mereka berhijrah, namun waris-mewarisi persaudaraan
akhirnya dimansuhkan. [Lihat ayat akhir surah Al-Anfaal ini]
🐚
Namun jika mereka meminta pertolongan untuk memerangi orang-orang yang
memerangi mereka kerana agama, maka wajib kamu membantu, adapun selain itu,
tidak ada kewajipan atas kamu menolong mereka sekiranya mereka tidak mahu
berhijrah.
🐚
Kecuali jika mereka meminta pertolongan untuk melawan kaum kafir yang terikat
perjanjian di antara kamu dengan mereka, maka jangan menolong mereka dan
membatalkan perjanjian.
📍
Ayat 73
Adapun orang-orang kafir, sebahagian mereka melindungi
sebahagian yang lain. Jika kamu tidak melaksanakan apa yang telah diperintahkan
Allah (saling melindungi), nescaya akan terjadi kekacauan di bumi dan kerosakan
yang besar.
🐚
Ada yang menafsirkan, “saling melindungi” sebagai saling tolong-menolong dan
mewarisi. Oleh sebab itu tidak ada waris mewarisi di antara kamu dengan mereka
(orang-orang kafir).
🐚
Maksud dengan apa yang telah diperintahkan Allah itu adalah keharusan adanya
persaudaraan yang teguh antara kaum Muslimin, berwala’ (mencintai) dengan mereka, saling melindungi,
dan berbara’ (berlepas diri) terhadap orang-orang kafir.
📍
Ayat 74
Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad
pada jalan Allah, dan orang-orang yang memberi tempat kediaman dan memberi
pertolongan (kepada orang Muhajirin), mereka itulah orang yang benar-benar
beriman. Mereka memperoleh keampunan dan rezeki (nikmat) yang mulia.
🐚
Ayat 72 menerangkan akad saling tolong menolong dan persaudaraan di antara kaum
Muhajirin dan Ansar; pada ayat ini menyebutkan pujian untuk mereka.
🐚
Merekalah yang benar-benar beriman kerana mereka membenarkan iman mereka dengan
melakukan hijrah, tolong-menolong antara yang satu dengan yang lain, dan
berjihad melawan musuh-musuh mereka yang terdiri daripada kaum kafir dan
orang-orang munafik.
🐚
Mereka akan mendapat nikmat di syurga, dan ada di antara mereka yang memperoleh
pahala yang disegerakan yang menyejukkan pandangan dan menenteramkan hati.
📍
Ayat 75
Dan orang-orang yang beriman setelah itu, kemudian
berhijrah dan berjihad bersamamu maka mereka termasuk golonganmu. Orang-orang
yang mempunyai hubungan kerabat itu sebahagiannya lebih berhak terhadap
sesamanya (daripada yang bukan kerabat) menurut kitab Allah. Sungguh, Allah
Maha Mengetahui segala sesuatu.
🐚
Setelah kaum Muhajirin dan Ansar, yang mengikuti dengan kebaikan, beriman,
berhijrah dan berjihad pada jalan Allah, mereka pun akan sama memperoleh apa
yang diperoleh dan memiliki kewajipan yang sama dengan generasi sebelum mereka.
🐚
Bukan kerabat bermaksud yang menjadi dasar waris-mewarisi. Dalam Islam adalah
hubungan kerabat, bukan hubungan persaudaraan keagamaan sebagaimana yang
terjadi antara Muhajirin dan Ansar pada permulaan Islam.
🐚
Oleh sebab itu, tidak ada yang menjadi ahli waris bagi seseorang selain
kerabatnya, yang terdiri daripada As-habul Furudh dan ‘Ashabah. Jika mereka
tidak ada, maka yang mewarisinya adalah kerabat terdekat mereka daripada
kalangan Dzawul Arham sebagaimana ditunjukkan oleh ayat ini. Kata-kata “Menurut
kitab Allah” adalah menurut hukum dan syariat-Nya.
Wallahu a‘lam.
🐚📍🐚📍🐚📍🐚📍🐚
📍 Selesai tafsir surah
Al-Anfaal dengan pertolongan Allah Subhanahu wa Ta‘ala, walhamdulillah.
🐚📍🐚📍🐚📍🐚📍🐚
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.