disable

doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Khamis, 7 April 2011

Masjid-masjid di seluruh negeri Kelantan

Di seluruh negeri Kelantan terdapat sebanyak 542 buah Masjid . Jumlah tersebut merangkumi sebuah Masjid Negeri (iaitu Masjid Muhammadi, Kota Bharu), 9 buah Masjid  Jajahan, 526 buah Masjid Mukim dan 6 buah Masjid Bandar. Masjid Muhammadi yang terletak di Kota Bharu merupakan Masjid rasmi bagi negeri Kelantan. Masjid dikenali juga sebagai Masjid Besar di kalangan masyarakat Kelantan.
Terdapat sebanyak 82 buah masjid di Pasir Mas, diikuti oleh Pasir Puteh dengan 61 buah, Bachok 55 buah, Kuala Krai 49 buah, Tanah Merah 44 buah, Machang dan Tumpat masing-masing 40 buah, Gua Musang 31 buah dan 20 buah di Jeli.

Jajahan Kota Bharu mempunyai sebanyak 120 buah masjid, dengan 6 buah darinya adalah Masjid Bandar dan 114 buah Masjid Mukim termasuk Masjid Mukim Padang Enggang .

                                                  Imam Tua Masjid Mukim Pdg.Enggang pada  
                                                  satu majlis akad nikah di rumah pengantin.


Padang Enggang merupakan sebuah mukim di daerah Kota, Kota Bharu, Kelantan. Mukim-mukim lain di daerah Kota ialah Pintu Geng, Kota Jelasin, Kampung Sireh, Pasir Hor dan Pasir Jelatang. Di jajahan Kota Bharu terdapat sebanyak 131 mukim kesemuanya.


Lihat Peta: Peta Lokasi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.