disable

doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Isnin, 20 Julai 2020

Larangan Ke atas Seseorang Yang Hendak Melakukan Ibadah Korban

Foto beberapa ahli keluarga yang menyertai
ibadah korban beberapa tahun yang lalu.

Apabila tibanya 1 Zulhijjah maka disunatkan untuk tidak memotong kuku, rambut serta bulu-bulu yang berada di badan sehinggalah selesai dia melakukan ibadah korban tersebut..  Justeru itu potonglah siap-siap sebelum masuknya bulan Zulhijjah.

Bagi tahun 2020 ini, 1 Zulhijjah 1441 ialah pada waktu maghrib, hari Rabu, 22 Julai 2020. Manakala tarikh Hari Raya Aidiladha pula jatuh pada hari Jumaat, 31 Julai 2020 (10 Zulhijjah 1441).

Larangan memotong kuku dan menggunting rambut bagi orang yang ingin melaksanakan korban ialah supaya anggota yang terdapat pada badannya itu semuanya akan dibebaskan daripada api neraka.

Larangan ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah Radhiallhuanha beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ وَعِنْدَهُ أُضْحِيَّةٌ يُرِيدُ أَنْ يُضَحِّيَ فَلاَ يَأْخُذَنَّ شَعْرًا وَلاَ يَقْلِمَنَّ ظُفُرًا

Maksudnya: 

Apabila masuknya sepuluh (hari zulhijjah) dan seseorang itu mempunyai haiwan korban yang dia hendak menyembelihnya, maka janganlah dia memotong rambutnya dan jangan dia memotong kukunya.

Riwayat Muslim (1977)


Link rujukan: Al Kafi li al-Fatawi 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.