disable

doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Khamis, 28 Mei 2020

Tuntutan Kepada Orang Beriman


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
 "Barang siapa beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaknya ia memuliakan tetamunya, dan barang siapa beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaklah ia menyambung tali silaturahim, dan barang siapa beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaknya ia berkata yang baik atau diam." 
(HR Bukhari No: 5673) 


Pengajaran hadis:
  1. Memuliakan tetamu adalah antara syarat orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat.
  2. Menyuburkan tali persaudaraan mengeratkan hubungan silaturahim adalah tanda orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat.
  3. Tanda orang beriman kepada Allah dan hari akhirat juga apabila bertutur atau bercakap, ia akan bertutur sesuatu yang baik dan mendatangkan pahala (termasuk sesuatu yang ditulis dan di tularkan).
  4. Jika sesuatu yang akan dituturkan atau yang ditulis dan di tularkan, mendatangkan mudarat dan keburukan, lebih baik kita berdiam diri. 

Ambillah peluang semasa berkeadaan sihat untuk mengeratkan silaturahim dan ukhuwah dengan ahli keluarga. Begitu pentingnya bagi kita menjaga silaturahim dalam Islam. Malah, Allah menjanjikan ganjaran besar untuk orang yang sentiasa menjaga hubungan berkenaan. 

Rasulullah bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud: 
“Sesiapa yang ingin dipermudahkan rezekinya dan ditangguhkan ajalnya (dipanjangkan umurnya) maka hendaklah dia menyambungkan tali silaturahim.” 
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

Walaupun mengetahui kewajipan menyambung tali silaturahim antara sesama Muslim, namun pada hakikatnya masih ada ramai umat Islam yang sombong dan bangga diri. Orang yang sombong akan merasakan dirinya lebih tinggi dari orang lain. Setiap pendapat, pandangan dan cadangan orang lain semuanya dilihat lebih ’rendah’ dan tidak perlu diberikan perhatian. Bila tidak bersependapat dalam sesuatu perkara, jalan keluarnya adalah dengan mengelak dari bersemuka...akhirnya hubungan jadi semakin renggang. 
Ada juga yang terputus tali persaudaraan kerana berlakunya perbezaan fahaman politik, perebutan harta pusaka atau pun lain-lain perkara berkaitan hal keduniaan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.