POSTED ON JANUARY 15, 2022 BY DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI.
Soalan:
Assalamualaikum ustaz. Apa hukum bacaan doa iftitah ketika
melakukan solat sunat? Dan saya pernah terdengar bahawa bacaan doa iftitah ini
ada pelbagai bentuk dan lafaz. Boleh jelaskan?
Jawapan:
Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Ilahi atas pelbagai
kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam
ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan
mereka yang mengikut jejak langkah Baginda hingga ke Hari Kesudahan.
Doa iftitah merupakan bacaan yang dibaca sebelum membaca Surah al-Fatihah. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah RA, katanya:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا افْتَتَحَ
الصَّلَاةَ قَالَ: سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ وَتَبَارَكَ اسْمُكَ وَتَعَالَى
جَدُّكَ وَلَا إِلَهَ غَيْرُكَ
Maksudnya: “Apabila Baginda Nabi SAW memulakan solat,
Baginda akan membaca: Maha Suci Engkau wahai Allah dan segala puji bagi Engkau.
Nama-Mu penuh berkat dan Maha Tinggi. Tiada Tuhan yang berhak disembah
melainkan Engkau.”[1]
Membaca doa iftitah adalah antara perkara sunat yang
dituntut untuk dibaca di dalam solat. Imam Al-Nawawi menjelaskan: “(Rukun) Yang
keempat adalah membaca Al-Fatihah dan disunatkan selepas takbiratul ihram untuk
membaca doa Iftitah.”[2]
Ia sunat dibaca pada permulaan rakaat yang pertama sama ada
solat fardhu mahupun solat sunat. Imam al-Nawawi berkata: “Perkara yang
disebutkan ini menjelaskan sunatnya membaca doa Iftitah bagi setiap orang yang
mendirikan solat. Ianya termasuk juga solat Sunat Rawatib, solat Sunat Mutlak,
Solat Sunat Hari Raya, Solat Solat Gerhana dan lain-lain pada permulaan qiyam
yang pertama (rakaat pertama). Bacaan tersebut dikecualikan pada dua tempat
(iaitu Solat Jenazah dan orang yang masbuk).”[3]
Berbalik kepada persoalan di atas, terdapat pelbagai bentuk bacaan doa iftitah yang diriwayatkan dalam pelbagai hadis. Antaranya adalah:
Bacaan Pertama.
اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَبَيْنَ خَطَايَايَ، كَمَا بَاعَدْتَ
بَيْنَ المَشْرِقِ وَالمَغْرِبِ، اللَّهُمَّ نَقِّنِي مِنَ الخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى
الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ، اللَّهُمَّ اغْسِلْ خَطَايَايَ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ
وَالبَرَدِ
Maksudnya: “Ya Allah, jauhkanlah aku dengan kesalahanku,
sebagaimana Engkau telah jauhkan antara Timur dan Barat. Ya Allah, sucikanlah
aku daripada kesalahan, sebagaimana Engkau mensucikan salju putih daripada
kotoran. Ya Allah, bersihkanlah kesalahanku dengan air, salju dan embun.”[4]
Bacaan Kedua.
وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
حَنِيفًا، وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي، وَنُسُكِي، وَمَحْيَايَ،
وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، لَا شَرِيكَ لَهُ، وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا
مِنَ الْمُسْلِمِينَ، اللهُمَّ أَنْتَ الْمَلِكُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَنْتَ رَبِّي،
وَأَنَا عَبْدُكَ، ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَاعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي، فَاغْفِرْ لِي ذُنُوبِي
جَمِيعًا، إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ، وَاهْدِنِي لِأَحْسَنِ الْأَخْلَاقِ
لَا يَهْدِي لِأَحْسَنِهَا إِلَّا أَنْتَ، وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا لَا يَصْرِفُ
عَنِّي سَيِّئَهَا إِلَّا أَنْتَ، لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ فِي
يَدَيْكَ، وَالشَّرُّ لَيْسَ إِلَيْكَ، أَنَا بِكَ وَإِلَيْكَ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ،
أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
Maksudnya: “Aku hadapkan wajahku kepada Zat yang Maha
Pencipta langit dan bumi sebagai Muslim yang ikhlas dan aku bukan termasuk
dalam kalangan orang yang mensyirikkan Allah. Sesungguhnya solatku,
sembelihanku, hidupku dan matiku, hanya semata-mata untuk Allah Tuhan semesta
alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya. Oleh kerana itu, aku patuh kepada
perintah-Nya, dan aku termasuk dalam kalangan orang yang aku berserah diri. Ya
Allah, Engkaulah Maha Penguasa. Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain
Engkau. Maha Suci Engkau dan Maha Terpuji. Engkaulah Tuhanku dan aku adalah
hamba-Mu. Aku telah menzalimi diriku sendiri dan akui dosa-dosaku. Maka,
ampunilah semua dosa-dosaku. Sesungguhnya, tidak ada yang boleh mengampuni
segala dosa melainkan Engkau. Tunjukilah aku akhlak yang paling terbaik. Tidak
ada yang dapat menunjukkannya melainkan hanya Engkau. Jauhkanlah dariku akhlak
yang buruk. Kerana sesungguhnya tidak ada yang sanggup menjauhkannya melainkan
hanya Engkau. Aku patuhi segala perintahMu, dan aku tolong agama-Mu. Segala
kebaikan berada di tangan-Mu. Sedangkan kejahatan tidak datang daripada-Mu. Aku
berpegang teguh denganMu dan kepada-Mu. Maha Suci Engkau dan Maha Tinggi.
Kumohon ampun dariMu dan aku bertaubat kepada-Mu.”[5]
Bacaan Ketiga.
اللَّهِ أَكْبَرُ وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَوَاتِ
وَالْأَرْضَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي
وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ
وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ، اللَّهُمَّ أَنْتَ الْمَلِكُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ
سُبْحَانَكَ وَبِحَمْدِكَ
Maksudnya: “Aku hadapkan wajahku kepada Zat yang Maha
Pencipta langit dan bumi sebagai Muslim yang ikhlas dan aku bukan termasuk
dalam kalangan orang yang mensyirikkan Allah. Sesungguhnya solatku,
sembelihanku, hidupku dan matiku, hanya semata-mata untuk Allah Tuhan semesta
alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya. Maka aku patuh kepada perintah-Nya, dan aku
termasuk dalam kalangan orang yang awal berserah diri. Ya Allah, Engkaulah Maha
Penguasa. Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Maha Suci Engkau
dan Maha Terpuji.”[6]
Bacaan Keempat.
إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ.
اللَّهُمَّ اهْدِنِي لِأَحْسَنِ الْأَعْمَالِ وَأَحْسَنِ الْأَخْلَاقِ لَا يَهْدِي
لِأَحْسَنِهَا إِلَّا أَنْتَ، وَقِنِي سَيِّئَ الْأَعْمَالِ وَسَيِّئَ الْأَخْلَاقِ
لَا يَقِي سَيِّئَهَا إِلَّا أَنْتَ
Maksudnya: “Sesungguhnya solatku, sembelihanku, hidupku dan
matiku, hanya semata-mata untuk Allah Tuhan semesta alam. Tidak ada sekutu
bagi-Nya. Maka, aku patuh kepada perintah-Nya, dan aku termasuk dalam kalangan
orang yang aku berserah diri. Ya Allah, tunjukilah aku amal dan akhlak yang
terbaik. Tidak ada yang dapat menunjukkanku kepadanya kecuali Engkau.
Jauhkanlah aku dari amal dan akhlak yang buruk. Tidak ada yang dapat
menjauhkanku darinya kecuali Engkau.”[7]
Bacaan Kelima.
Saidina Umar ibn al-Khattab diriwayatkan pernah menguatkan
bacaan doa ini ketika dalam solat iaitu:
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ، تَبَارَكَ اسْمُكَ، وَتَعَالَى
جَدُّكَ، وَلَا إِلَهَ غَيْرُكَ
Maksudnya: “Maha suci Engkau, ya Allah. Ku sucikan nama-Mu
dengan memuji-Mu. Nama-Mu penuh keberkatan. Maha Tinggi Engkau. Tiada Tuhan
yang berhak disembah selain Engkau.”[8]
Bacaan Keenam.
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ وَتَبَارَكَ اسْمُكَ، وَتَعَالَى
جَدُّكَ، وَلَا إِلَهَ غَيْرَكَ»، ثُمَّ يَقُولُ: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» ثَلَاثًا،
ثُمَّ يَقُولُ: «اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا» ثَلَاثًا
Maksudnya: “Maha Suci Engkau, ya Allah. Ku sucikan nama-Mu
dengan memuji-Mu. Nama-Mu penuh keberkatan. Maha tinggi Engkau. Tidak Tuhan
yang berhak disembah selain Engkau, Tiada Tuhan yang berhak disembah selain
Allah (3x), Allah Maha Besar (3x)”[9]
Bacaan Ketujuh.
اللهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا، وَسُبْحَانَ
اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا
Maksudnya: “Allah Maha Besar dengan segala kebesaran,
segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak, Maha Suci Allah, baik waktu
pagi dan petang.”[10]
Bacaan Kelapan.
الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ
Maksudnya: “Segala puji bagi Allah dengan pujian yang
banyak, pujian yang terbaik dan pujian yang penuh keberkatan di dalamnya.”[11]
Bacaan Kesembilan.
اللَّهُمَّ لَكَ الحَمْدُ أَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ
وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ لَكَ مُلْكُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ،
وَلَكَ الحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ
أَنْتَ مَلِكُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ، وَلَكَ الحَمْدُ أَنْتَ الحَقُّ وَوَعْدُكَ
الحَقُّ، وَلِقَاؤُكَ حَقٌّ، وَقَوْلُكَ حَقٌّ، وَالجَنَّةُ حَقٌّ، وَالنَّارُ حَقٌّ،
وَالنَّبِيُّونَ حَقٌّ، وَمُحَمَّدٌ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَقٌّ، وَالسَّاعَةُ
حَقٌّ، اللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ، وَبِكَ آمَنْتُ، وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ، وَإِلَيْكَ
أَنَبْتُ، وَبِكَ خَاصَمْتُ، وَإِلَيْكَ حَاكَمْتُ، فَاغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا
أَخَّرْتُ، وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ، أَنْتَ المُقَدِّمُ، وَأَنْتَ المُؤَخِّرُ،
لاَ إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ
Maksudnya: “Ya Allah, segala puji bagi Engkau. Engkau
pemelihara langit dan bumi serta orang-orang yang berada di dalamnya. Segala
puji bagi Engkau. Engkau memiliki kerajaan langit, bumi dan siapa saja yang
berada di dalamnya. Segala puji bagi Engkau. Engkau adalah cahaya bagi langit,
bumi dan siapa saja yang berada di dalamnya. Segala puji bagi Engkau. Engkau
Raja langit dan bumi dan Raja bagi siapa saja yang berada di dalamnya. Segala
puji bagi Engkau. Engkaulah al-Haq. Janji-Mu pasti benar, firman-Mu pasti
benar, pertemuan dengan-Mu pasti benar, firman-Mu pasti benar, syurga itu benar
adanya, neraka itu benar adanya, para nabi itu membawa kebenaran, dan Muhammad
SAW itu membawa kebenaran, hari kiamat itu benar. Ya Allah, kepada-Mu lah aku
berserah diri. Kepada-Mu lah aku beriman. Kepada-Mu lah aku bertawakal.
Kepada-Mu lah aku bertaubat. Kepada-Mu lah aku mengadu. Dan kepada-Mu aku
berhukum. Maka ampunilah dosa-dosaku. Baik yang telah aku lakukan maupun yang
belum aku lakukan. Baik apa yang aku sembunyikan maupun yang aku nyatakan.
Engkaulah Pemula dan Pengakhir. Tiada Tuhan yang berhak disembah selain
Engkau.”[12]
Bacaan Kesepuluh.
اللهُمَّ رَبَّ جَبْرَائِيلَ، وَمِيكَائِيلَ، وَإِسْرَافِيلَ،
فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، أَنْتَ تَحْكُمُ
بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ، اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ
مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
Maksudnya: “Ya Allah, Tuhan malaikat Jibril, Mikail, dan
Israfil. Pencipta langit dan bumi. Yang mengetahui hal ghaib dan juga nyata.
Engkaulah hakim di antara hamba-hamba-Mu dalam hal-hal yang mereka
perselisihkan. Tunjukkanlah aku kebenaran dalam apa yang diperselisihkan,
dengan izin-Mu. Sesungguhnya Engkau memberi petunjuk menuju jalan yang lurus,
kepada siapa saja yang Engkau kehendaki.”[13]
Bacaan Kesebelas.
Rabi’ah al-Jurasyi berkata: “Aku bertanya kepada A’isyah:
‘Apakah yang telah dibaca oleh Nabi SAW sekiranya Baginda bangun beribadah di
malam hari? Dengan apakah Baginda beriftitah?’ A’isyah menjawab:
كَانَ يُكَبِّرُ عَشْرًا، وَيُسَبِّحُ عَشْرًا، وَيُهَلِّلُ عَشْرًا،
وَيَسْتَغْفِرُ عَشْرًا، وَيَقُولُ: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَاهْدِنِي وَارْزُقْنِي»
عَشْرًا، وَيَقُولُ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الضِّيقِ يَوْمَ الْحِسَابِ»
عَشْرًا
Maksudnya: “Baginda bertakbir sepuluh kali, bertasbih
sepuluh kali, tahlil sepuluh kali dan beristighfar sepuluh kali, kemudian
membaca doa‘اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَاهْدِنِي وَارْزُقْنِي sepuluh kali,
kemudian membaca اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الضِّيقِ يَوْمَ الْحِسَابِ
sepuluh kali.”[14]
Bacaan Keduabelas.
اللَّهُ أَكْبَرُ ذُو الْمَلَكُوتِ وَالْجَبَرُوتِ، وَالْكِبْرِيَاءِ
وَالْعَظَمَةِ
Maksudnya: “Allah Maha Besar. Yang memiliki kerajaan besar,
kekuasaan, kebesaran, dan keagungan.”[15]
Bacaan doa iftitah yang afdhal di sisi para ulama’ Syafi’iyyah adalah bacaan yang kedua. Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa ini diikuti dengan bacaan (bacaan pertama) yang terpada pada hadith Abu Hurairah. Gabungan kedua-dua doa ini digalakkan sekiranya kita bersendirian atau ketika menjadi imam dan makmun tidak bermasalah dengan bacaannya yang panjang. Sekiranya menjadi imam, pandangan yang terpilih adalah diringkaskan (bacaan kedua) sehingga frasa (وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ).[16]
Manakala hukum membaca doa iftitah dalam solat sunat mahupun solat wajib adalah sunat. Ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi: “Ketahuilah bahwa semua doa-doa ini (pelbagai versi doa iftitah dalam hadis) hukumnya sunat dalam solat wajib mahupun solat sunat.”[17]
Semoga penjelasan ini memberikan kefahaman kepada kita dalam memperelokkan ibadah solat kita.
Wallahu a’lam.
Bertarikh: 14 Januari 2022 bersamaan 11 Jamadil Akhir 1443H
[1] Riwayat al-Tirmizi (243)
[2] Lihat Minhaj al-Talibin, hlm. 26
[3] Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 3/319
[4] Riwayat al-Bukhari (744)
[5] Riwayat Muslim (201)
[6] Riwayat al-Nasa’ie (898)
[7] Riwayat al-Nasa’ie (896)
[8] Riwayat Muslim (52)
[9] Riwayat Abu Daud (775)
[10] Riwayat Muslim (150)
[11] Riwayat Muslim (129)
[12] Riwayat al-Bukhari (1120)
[13] Riwayat Muslim (200)
[14] Riwayat Ahmad (24250)
[15] Riwayat Ahmad (23375)
[16] Lihat al-Majmu’, 3/ 321
[17] Lihat al-Azkar, 1/107
This entry was posted in Soal Jawab Agama, Solat and tagged
Doa Iftitah, Solat Sunat.
DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
Berkelulusan PhD dengan pengkhususan dalam bidang fatwa di
USM, beliau juga merupakan Ahli Dewan Negara, Anggota The Muslim Council of
Elders (UAE), Anggota The Assembly of Muslim Jurists of America (USA), mantan
Menteri di JPM (Hal Ehwal Agama) dan mantan Mufti Wilayah Persekutuan. Antara
guru beliau sepanjang pengajian di peringkat BA (Madinah) dan MA (Syria) adalah
Syeikh Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buti, Syeikh Muhammad 'Ali Thani, Syeikh
Rushdi Qalam, Syeikh Dr. Muhammad Abdullatif Soleh al-Farfour, Syeikh Dr.
Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Syinqiti, Syeikh Dr. Muhsin al-'Abbad dan
ramai lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.