Soalan:
Assalamualaikum w.b.t. Saya ada soalan berkenaan Tabung
COVID-19 yang dilancarkan baru-baru ini bagi membantu pesakit COVID-19, justeru
saya berniat untuk menderma, namun persoalan saya adakah niat saya itu
dibenarkan dalam Islam? Adakah ia dikira sebagai suatu sedekah pada jalan Allah
S.W.T? Mohon penjelasan Datuk. Terima kasih.
Jawapan:
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi
Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas
Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat
Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari
Akhirat.
Pada 11 Mac 2020, kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan tabung khas bagi
memberi bantuan kewangan kepada pihak yang memerlukan. Kutipan tabung COVID-19
yang diuruskan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) dilancar bagi membantu
mereka yang terkesan dengan jangkitan virus itu, iaitu mereka yang menjalani
pemantauan di rumah selama 14 hari atau rawatan di hospital ekoran positif
COVID-19[1].
Seperti yang diketahui, kes COVID-19 menelan belanja dan
kos pemulihan serta pengurusan yang agak besar merangkumi kos perbelanjaan
perubatan, kemudahan dan alat bantuan pernafasan, kos pakaian khas bagi
petugas-petugas COVID-19, serta kos-kos lain. Selain itu juga, kes COVID-19 ini
juga memberi kesan ke atas mana-mana individu yang disahkan positif dari sudut
kewangan, mereka ini terpaksa dikuarantinkan lalu menyebabkan tidak dapat
memperoleh sebarang pendapatan untuk menampung kehidupan seharian mereka
sepanjang tempoh kuarantin tersebut.
Maka, tabung khas COVID-19 ini diwujudkan sebagai tabung
ihsan bagi meringankan beban mereka yang terkesan. Ini merupakan suatu inisiatif
dan juga tindakan yang baik oleh pihak kerajaan bagi membantu mengatasi hal
ini. Perisitiwa seperti ini boleh diperhatikan pada sirah Nabi Muhammad S.A.W
iaitu ketika Rasulullah S.A.W ingin menyertai peperangan Tabuk[2], namun
keadaan kewangan agak kritikal ketika itu bagi menyediakan kelengkapan perang,
dan juga segala bentuk keperluan ketenteraan. Lantaran itu, Rasulullah S.A.W
telah melancarkan derma jihad lantas para sahabat berganding bahu menyumbang
dermaan masing-masing mengikut kadar kemampuan dan keikhlasan mereka. Mereka
tidak menggunakan daripada wang zakat.
Makanya kami berpendapat langkah kerajaan menubuhkan Tabung
COVID-19 adalah langkah yang sesuai dan proaktif bagi meringankan beban mereka
yang terkesan di samping boleh juga digunakan bagi membantu kos-kos
perbelanjaan yang lain.
Sehubungan dengan itu, kerajaan menggalakkan pihak swasta,
badan sukarela serta orang perseorangan untuk memberikan sumbangan kepada
tabung ini demi keprihatinan terhadap kebajikan rakyat yang terkesan dengan
penularan COVID-19.
Oleh yang demikian, sebarang derma atau pemberian yang
disalurkan bagi tujuan kebajikan dengan niat yang ikhlas lagi murni, serta
mengharapkan balasan Allah S.W.T tanpa mengharapkan apa-apa balasan maka ia
adalah suatu infaq pada jalan Allah S.W.T (setiap perkara yang mendekatkan diri
kepada Allah S.W.T dan juga jalan kebaikan) [Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah
al-Kuwaitiyyah; 24/166], di samping ia juga sebagai suatu sedekah dan suatu
amal yang amat dituntut di dalam Islam.
Syeikh Muhammad al-Zuhaili menyatakan di dalam kitabnya,
pemberian pada dasarnya atau secara umumnya adalah pemilikan tanpa pertukaran
yakni pemberian semata-mata sama ada untuk golongan kaya atau fakir, dengan
tujuan mendapat pahala atau tidak, sama ada berlakunya perpindahan barangan ataupun
tidak. Dan sekiranya sesuatu pemberian itu adalah untuk mendekatkan diri kepada
Allah S.W.T, mengharapkan ganjaran pahala di Akhirat maka ia adalah sedekah.
[Lihat: al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie; 3/175]. Maka, dari sini, dapat kita
membezakan di antara pemberian mutlak dan juga sedekah. Kedua-duanya adalah
perkara yang baik, namun sedekah dengan niat yang betul dan kerana Allah S.W.T
boleh mendatangkan pahala manakala pemberian tanpa apa-apa niat maka ia
hanyalah sekadar pemberian semata.
Terdapat banyak dalil daripada al-Quran dan juga hadith
Nabi Muhammad S.A.W menceritakan dan juga menyatakan mengenai kelebihan
bersedekah, antaranya kami dapat kongsikan di sini:
Pertama: Allah S.W.T melipat-gandakan pahala orang yang
bersedekah. Firman Allah S.W.T dalam Surah al-baqarah ayat 261:
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍۗ وَاللَّـهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya: Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan
hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh
menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji.
Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang
dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu
pengetahuanNya.
Kedua: Pahala untuk diri sendiri. Firman Allah S.W.T dalam Surah al-Baqarah ayat 272:
وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْۚ وَمَا تُنفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّـهِۚ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
Maksudnya: Dan apa jua harta yang halal yang kamu
belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri
kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana
menuntut keredaan Allah dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal,
akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu
(itu pula) tidak dikurangkan.
Ketiga: Sedekah dibalas dengan kecukupan. Firman Allah S.W.T dalam Surah al-Anfal ayat 60:
وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
Maksudnya: Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan
Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.
Keempat: Darjat lebih tinggi di sisi Allah S.W.T. Firman Allah S.W.T dalam Surah al-Taubah ayat 20:
الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّـهِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُون
Maksudnya: (Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan
berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka
adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang
yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid
sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.
Kelima: Mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Taubah ayat 99:
وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَن يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَتَّخِذُ مَا يُنفِقُ قُرُبَاتٍ عِندَ اللَّـهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِۚ أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَّهُمْۚ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّـهُ فِي رَحْمَتِهِۗ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya: Dan sebahagian dari orang-orang Arab itu ada
yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan memandang apa yang mereka
dermakan (pada jalan Allah itu) sebagai amal-amal bakti (yang mendampingkan) di
sisi Allah dan sebagai (satu jalan untuk mendapat) doa dari Rasulullah (yang
membawa rahmat kepada mereka) Ketahuilah, sesungguhnya apa yang mereka dermakan
itu adalah menjadi amal bakti bagi mereka (yang mendampingkan mereka kepada
Allah); Allah akan masukkan mereka ke dalam rahmatNya; sesungguhnya Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Berdasarkan pada kesemua ayat-ayat al-Quran ini, jelaslah
bahawa Islam amat menggalakkan umatnya untuk bersedekah atau menginfaqkan harta
pada jalan Allah S.W.T. Justeru dalam hal ini, kami melihat bahawa Tabung
COVID-19 ini merupakan sebuah usaha yang baik oleh pihak kerajaan bagi membantu
rakyat yang memerlukan. Maka dengan ini, memberi sumbangan pada tabung ini
dengan niat yang baik, hati yang ikhlas, tanpa unsur riya’ dan juga
menunjuk-nunjuk, dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.
Sehubungan dengan ini, kami menasihati pihak kerajaan agar
menggunakan dan menguruskan tabung ihsan ini dengan sebaiknya iaitu dengan
menjaga tujuan dan kepentingan tabung itu ditubuhkan. Kami menggalakkan juga
orang ramai agar dapat bersama-sama membantu meringankan beban mereka yang
memerlukan dari sudut kewangan lebih-lebih lagi mereka yang kritikal, dengan
cara memberikan sumbangan pada tabung ini.
Sumbangan boleh dilakukan melalui Bank Muamalat di bawah
nama TABUNG BANTUAN BENCANA NEGARA 1601-0001138-71-4
Semoga Allah S.W.T melipatandakan segala amal jariah kita,
memberkati amal perbuatan kita dan memberikan keringanan dan keikhlasan dalam
diri kita untuk beribadah kepadaNya.
Sumber: IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-461
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.