Soalan:
Assalamualaikum w.b.t
Saya ada satu pertanyaan. Saya telah sampai di Mekah pada November 2018 bagi menunaikan umrah. Walau bagaimanapun, saya kedatangan haid di KLIA semasa ingin berlepas. Semasa kapal terbang hampir sampai di Miqat Qarnul Manazil, saya terus niat bersyarat untuk mengerjakan umrah. Adakah tindakan saya itu betul, kerana mengikut kiraan saya, haid saya akan berhenti sebelum saya meninggalkan Mekah. Oleh itu, sempatlah saya untuk selesaikan rukun-rukun umrah yang bertangguh. Mohon pencerahan Datuk Mufti.
Jawapan:
Waalaikumussalam w.b.t.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan
salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga
baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah
baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا
تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ
Maksudnya:
Maka sekiranya kamu dikepung (dan dihalang daripada menyempurnakannya ketika kamu sudah berihram, maka kamu bolehlah bertahallul serta) sembelihlah dam yang mudah didapati, dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (untuk bertahallul), sebelum binatang dam itu sampai (dan disembelih) di tempatnya.
(Surah al-Baqarah : 196)
Ayat tersebut turun di Hudaibiyah ketika orang Musyrikin
menghalang Nabi SAW dan para sahabatnya yang menuju ke Baitullah untuk
mengerjakan umrah. Lalu Baginda pun menyembelih binatang dam dan bercukur.
Sabda Nabi SAW kepada sahabat : “Bangunlah dan lakukanlah penyembelihan,
kemudian bercukurlah.” (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/175)
Berniat ihram ketika dalam haid
Haid atau nifas atau berada dalam junub tidak menghalang
seseorang itu untuk berniat ihram sama ada bagi haji atau umrah. (Lihat Soal
Jawab Ibadat Haji , Umrah dan Ziarah, Terbitan Tabung Haji, hlm. 43) Selain
daripada itu, tidak disyaratkan bagi seseorang yang sedang berihram untuk
sentiasa berada dalam keadaan suci melainkan bagi dua perkara, iaitu ketika
solat dan tawaf.
Ini adalah berdasarkan kepada sabda Nabi SAW:
لا تُقْبَلُ صَلاةٌ بغيرِ طُهُورٍ
Maksudnya:
“Tidak diterima solat seseorang itu sekiranya dia dalam keadaan tidak suci (daripada hadas).”
Riwayat Muslim (224)
Manakala mengenai tawaf, Syeikh Daud al-Fatani menyebutkan
bahawa antara syarat sah tawaf ialah suci daripada hadas kecil dan besar dan
daripada najis yang tidak dimaafkan. (Lihat Matla’ al-Badrain, disusun oleh
PMWP, 1/282-283) Begitu juga, di dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ada menyatakan
bahawa bagi syarat sah tawah hendaklah mempunyai semua syarat, sebagaimana
syarat sah solat, iaitu niat, suci daripada hadas besar dan kecil, suci
daripada najis sama ada pada badan, pakaian atau tempat tawaf dan menutup
aurat. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/140-141)
Hal ini adalah sebagaimana sabda Nabi SAW :
الطَّوَافُ صَلاَةٌ إِلاَّ أَنَّ اللهَ تَعَالَى أَحَلَّ فِيْهِ
الكَلاَمَ، فَمَنْ تَكَلَّمَ فَلاَ يَتَكَلَّمَ إِلاَّ بِخَيْرٍ
Maksudnya:
“Tawaf adalah sebagaimana solat kecuali Allah SWT membenarkan perbuatan berkata-kata ketika tawaf. Sesiapa bercakap, hendaklah bercakap dengan perkara yang baik-baik.”
Riwayat al-Tirmizi (975)
Oleh itu, seseorang yang hendak melaksanakan dua ibadah ini
(solat dan tawaf) hendaklah memastikan dirinya suci daripada sebarang hadas,
suci daripada najis sama ada pada badan, pakaian atau tempat tawaf dan menutup
aurat.
Sekatan atau menghadapi halangan
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff menyebut orang yang disekat (المحصر)
ialah orang yang dihalang atau tersekat daripada menyempurnakan rukun-rukun
haji atau umrah dengan sebab daripada sebab-sebab yang berikut seperti adanya
musuh atau sakit atau terpisah daripada rombongan atau lain-lain. (Lihat
al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 510) Dalam bahasa mudahnya, halangan yang menyekat
seseorang masuk ke Makkah untuk melakukan ibadah haji (atau umrah) seperti
seseorang yang telah berihram, kemudian dihalang oleh musuh daripada masuk
Makkah atau disekat serta ditutup semua laluan untuk ke sana (Mekah). (Lihat
al-Fiqh al-Manhaji, 2/175)
Mereka yang tersekat atau terhalang daripada menyempurnakan
rukun-rukun Haji dan Umrah hendaklah bertahallul dengan menyembelih kambing
(atau berkongsi 1/7 bahagian daripada unta atau lembu), kemudian bercukur (atau
bergunting dengan sekurang-kurangnya 3 helai rambut), bersama niat tahallul
dengan kedua-duanya. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 511) Jika ketiadaan
binatang untuk membayar dam , nilaikanlah harga seekor kambing, dan
sedekahkanlah makanan yang sama dengan nilai tersebut. Jika tidak mampu
bersedekah makanan, hendaklah berpuasa sehari bagi setiap cupak makanan
berkenaan. Kemudian, bolehlah bertahallul pada ketika itu juga tanpa menunggu
puasanya berakhir. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/175)
Niat bersyarat
Niat bersyarat ini adalah berdasarkan riwayat daripada Aisyah R.Anha:
دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى
ضُبَاعَةَ بِنْتِ الزُّبَيْرِ، فَقَالَ لَهَا: أَرَدْتِ الْحَجَّ؟ فَقَالَتْ : وَاللَّهِ
لاَ أَجِدُنِى إِلاَّ وَجِعَةً. فَقَالَ : حُجِّي وَاشْتَرِطِي، وَقَولِي : اللَّهُمَّ
مَحِلِّى حَيْثُ حَبَسْتَنِي
Maksudnya:
“Rasulullah SAW menemui Dhuba’ah binti
al-Zubair. Baginda bertanya : Adakah engkau hendak mengerjakan haji? Jawab
Dhuba’ah : Demi Allah, aku tiada masalah kecuali berasa sakit. Sabda Baginda :
Berniatlah mengerjakan haji dengan bersyarat dan ucapkanlah : Ya Allah! Aku
akan bertahallul sekiranya ada halangan atas kehendakMu.”
Riwayat al-Bukhari (5089) dan Muslim (1207)
Orang yang mengerjakan haji atau umrah boleh mengenakan
syarat bahawa sekiranya dia jatuh sakit atau berlaku sesuatu seumpamanya dia
akan bertahallul. Justeru, apabila sesuatu yang disyaratkan itu berlaku,
haruslah baginya bertahallul. Bertahallul dalam keadaan ini perlu kepada niat
dan bercukur, dan tidak dikenakan dam kecuali apabila seseorang itu
mensyaratkan tahallul dengan dam. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/176)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff telah menyenaraikan beberapa
contoh lafaz niat bersyarat bagi orang yang tersekat atau terhalang disebabkan
oleh sakit dan lain-lain. Antaranya :
Seorang yang sedang niat berihram meletakkan syarat dengan
mengatakan:
اللَّهُمَّ مَحِلِّى حَيْثُ حَبَسْتَنِي
Maksudnya:
“Ya Allah, tempat tahallulku adalah di mana aku
terhalang atas kehendakMu.”
Maka, telah gugur ke atasnya dam, dan dia hanya perlu
bertahallul dengan hanya bercukur atau bergunting bersama niat sahaja.
Seseorang itu mensyaratkan dengan mengatakan:
إن مرضت فإني أتحلل
Maksudnya:
“Sekiranya aku jatuh sakit, maka aku bertahallul.”
Dalam hal ini, dia hanya perlu bertahallul sama ada bercukur atau bergunting bersama niat sahaja.
Atau dia mengatakan :
إن مرضت فإني أتحلل بالهدي
Maksudnya:
“Sekiranya aku jatuh sakit, maka aku
bertahallul dengan binatang korban.”
Sekiranya dia berniat syarat begini, maka dia wajib
menyembelih terlebih dahulu binatang korban. Kemudiannya, barulah bercukur atau
bergunting bersama dengan niat bagi kedua-duanya.
Atau dia mengatakan :
إن مرضت فصرت حلالا
Maksudnya:
“Sekiranya aku jatuh sakit, maka aku menjadi
halal.”
Sekiranya dia telah berniat syarat begini, maka dia tidak
perlu lagi melakukan apa-apa bagi bertahallul untuk keluar daripada ihram
(kerana dia telah menjadi halal secara sendirinya).
Walau bagaimanapun, Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff
mengingatkan bahawa adalah lebih baik dan utama bagi mereka yang menghadapi
halangan untuk bersabar pada awalnya dengan mengharapkan halangan tersebut
dapat dihilangkan sebelum berakhir tempoh dia berada di Mekah. Bahkan,
sekiranya menurut sangkaannya halangan tersebut dapat hilang sebelum berakhir
tempoh haji atau sebelum berakhir 3 hari bagi umrah, maka dia tidak boleh untuk
bertahallul. (Dan dia mesti menyelesaikan baki rukun yang belum dilaksanakan
selepas halangan tersebut tiada).
(Lihat al-Taqirat al-Sadidah, hlm. 511-512)
Oleh itu, perempuan yang kedatangan haid dan diyakini
bahawa haidnya akan berakhir sebelum dia meninggalkan Mekah, maka dia tidak
boleh bertahallul dan perlu menunggu sehingga haidnya berhenti. Kemudian,
barulah melaksanakan rukun yang berbaki itu.
Resolusi Muzakarah Haji mengenai niat bersyarat
Di dalam Resolusi Muzakarah Haji kali ke-34 ada menyatakan bahawa[1]:
Niat bersyarat bukanlah satu keharusan yang diberikan
secara mutlak malah ia adalah pengecualian terhadap keadaan yang sangat
mendesak yang menghalang Jemaah menyempurnakan ibadat haji atau umrah.
Niat bersyarat yang dibolehkan ialah kerana kesempitan
waktu untuk pulang ke tanah air dan Jemaah masih terikat dengan ihram umrah.
Niat bersyarat di kalangan Jemaah wanita adalah diutamakan ketika mengerjakan
umrah dan dilarang semasa mengerjakan Ibadat haji.
Begitu juga, di dalam Resolusi Muzakarah Haji kali ke-26
ada menyebutkan berkenaan keadaan niat ihram bersyarat yang dibenarkan dan yang
tidak dibenarkan.[2] Terdapat tiga keadaan niat ihram bersyarat bagi jemaah
haji wanita :
Yang dibolehkan:
Dalam keadaan tidak berhaid dia berniat ihram dengan
menyertakan syarat; “Sekiranya aku kedatangan haid dan haidku berterusan sehingga
tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
Dalam keadaan berhaid dia berniat ihram dengan menyertakan
syarat; “Jika haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
Yang tidak dibolehkan:
Dalam keadaan tidak berhaid dia berniat ihram, kemudian
ketika didatangi haid dia berkata; “Jika haidku berterusan sehingga tarikh
pulang maka jadi halallah aku.”
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan kepada beberapa perkara:
Haid atau nifas atau berada dalam junub tidak menghalang
seseorang itu untuk berniat ihram sama ada bagi haji atau umrah. Walau
bagaimanapun, dia hendaklah berniat ihram dengan menyertakan syarat seperti,
“Jika haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.” Maka,
dia tidak akan dikenakan dam sekiranya tidak sempat menyelesaikan ibadah umrah
tersebut sebelum tarikh dia pulang disebabkan oleh halangan yang dihadapi.
Niat bersyarat bukanlah satu keharusan yang diberikan
secara mutlak malah ia adalah pengecualian terhadap keadaan yang sangat
mendesak yang menghalang Jemaah menyempurnakan ibadat haji atau umrah.
Kami mengesyorkan kepada wanita yang sedang haid semasa melaksanakan
ibadah umrah agar tidak tergesa-gesa untuk bertahallul dan menunggu kepada satu
tempoh sehinggalah diyakini bahawa dia tidak sempat menyelesaikan ibadah umrah
tersebut. Harus diingat, sepanjang tempoh menunggu tersebut (sebelum tahallul)
dia masih terikat dengan pantang larang ihram.
Sekiranya diyakini bahawa dia tidak sempat menyelesaikan
ibadah umrah sebelum tarikh pulang, maka dia boleh bertahallul dengan
bergunting atau bercukur bersama niat. Selepas bertahallul, secara automatiknya
dia telah bebas daripada pantang larang ihram.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada
kita semua dalam beragama. Ameen.
SUMBER: Irsyad al-Hadith
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.