disable

doa dan imej

doa dan imej
                                                                                                                                                                      

Khamis, 13 April 2023

Taubat Yang Diterima

 

بِسْـمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكَاتُه

 

عَنْ أَنَسِ بنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ  قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ : ( قَالَ اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَـى : يَا ابْنَ آدَمَ  إنَّكَ مَا دَعَوْتَنِيْ وَرَجَوْتَنِيْ غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَا كَانَ فِيْكَ وَلَا أُبَالِيْ  يَا ابْنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ  ثُمَّ اسْتَغفَرْتَنِيْ  غَفَرْتُ لَكَ وَلَا أُبَالِيْ  يَا ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِيْ بِقُرَابِ الْأَرْضِ خَطَايَا  ثُمَّ لَقِيتَنيْ لَا تُشْرِكُ بِيْ شَيْئًا  لَأَتَيْتُكَ بِقُرَابهَا مَغْفِرَةً ).


Dari Anas bin Mâlik RA ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, ‘Allah Azza wa Jalla berfirman, ‘Hai anak Adam! Sesungguhnya selama engkau berdoa dan berharap hanya kepada-Ku, niscaya Aku mengampuni dosa-dosa yang telah engkau lakukan dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam! Seandainya dosa-dosamu setinggi langit, kemudian engkau minta ampunan kepada-Ku, niscaya Aku mengampunimu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam! Jika engkau datang kepadaku dengan membawa dosa-dosa yang hampir memenuhi bumi kemudian engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu pun, niscaya Aku datang kepadamu dengan memberikan ampunan sepenuh bumi.” 

(HR Tirmidzi No: 3463)

 

Kandungan hadits: 

  1. Allah Maha Pengampun terhadap hamba-hamba-Nya
  2. Setiap Musim dianjurkan dengan sangat untuk mohon ampun dalam sehari setidaknya 70 hingga 100 kali
  3. Allah akan mengampuni dan menerima taubat segala dosa seorang Muslim yang memohon ampun walau sebanyak buih di lautan, dengan syarat dan ketentuan tidak melakukan dosa syirik.
  4. Tidak wajar seorang Muslim berputus asa  terhadap ampunan dari Allah.
  5. Jangan sia-siakan  waktu  yang ada ini ketika kita masih mempunyai kesempatan dan ruang untuk bertaubat, maka bersegeralah kita bertaubat.

 

Firman Allah Subhanahu wata'ala yang berkaitan dengan tema hadits tersebut adalah: 

- وَالَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

 

Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengumpuni dosa selain dari Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedangkan mereka menyadari.

[ Ali-Imron:135]



Kredit: DIDIK SUHARMANTO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.