Secara umumnya, Identiti Digital (ID Digital) adalah suatu bentuk pengenalan dan pengesahan diri secara digital dengan merujuk kepada sumber tunggal yang sahih berdasarkan ciri-ciri biometrik seperti cap jari, pengecaman wajah, iris dan maklumat demografik seperti nama dan lain-lain bagi digunakan untuk mendapatkan perkhidmatan digital yang selamat, terjamin dan terlindung.
ID Digital Nasional memudahkan rakyat berurusan secara
bersemuka atau secara jarak jauh di alam maya dengan penyedia perkhidmatan digital
dari sektor awam dan swasta bagi tujuan pengesahan identiti dengan selamat,
terjamin dan menjimatkan masa. Dengan adanya ID Digital Nasional orang ramai
boleh mengakses dan melakukan pelbagai transaksi tanpa perlu mengingati
pelbagai ID pengenalan dan kata laluan. ID Digital Nasional tidak akan
menggantikan MyKad sebagai bukti kewarganegaraan tetapi akan melengkapinya
sebagai bentuk pengenalan digital yang digunakan ketika bertransaksi secara
digital.
Pelaksanaan ID Digital Nasional bermanfaat kepada rakyat,
komuniti bisnes dan Kerajaan dalam aspek menyokong perkhidmatan digital yang
lebih efisien dan terpercaya (trusted digital services). Selain daripada itu,
perlaksanaan ID Digital Nasional kelak dijangka bakal menggalakkan inovasi
dalam penyampaian perkhidmatan bagi penambahbaikan kualiti kehidupan
rakyat. Ianya juga dijangka memberi tambah nilai kepada kepesatan
pertumbuhan ekonomi digital merentasi pelbagai sektor perkhidmatan seperti
perkhidmatan awam, kewangan, e-dagang, e-dompet, e-kesihatan serta lain-lain.
ID Digital Nasional juga membolehkan rakyat mendapatkan perkhidmatan tanpa
sempadan tempat dan masa. Ianya lebih diperlukan pada masa kini akibat kesan
pandemik Covid-19 bagi menyokong berlangsungnya perlaksanaan kerja,
pembelajaran, transaksi serta lain-lain aktiviti secara dalam talian mahupun
tanpa sentuh (contactless) dalam
menjalani norma baru.
ID digital telah dilaksanakan oleh kerajaan di beberapa
negara seperti di United Kingdom, Estonia, Kanada, India dan lain-lain. Ianya
telah memudahcara orang awam di negara–negara tersebut mengakses perkhidmatan
serta melakukan transaksi dalam talian dengan mengesahkan identiti diri mereka
menggunakan identiti digital. Antara transaksi
yang boleh dilaksanakan oleh rakyat di negara seperti Estonia dengan
identiti digital contohnya adalah membuka akaun tanpa perlu hadir secara
fizikal di bank untuk membuktikan
identiti, melakukan konsultasi dengan doktor dan mendapatkan preskripsi
ubat-ubatan dalam talian melalui akses kepada rekod kesihatan, melakukan transaksi penyewaan hartanah, mengundi dalam talian,
e-pembelajaran dan lain-lain.
MCMC telah diberikan mandat oleh Kabinet menerusi
Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) untuk melaksanakan kajian
komprehensif bagi membangunkan satu Rangkakerja Identiti Digital Nasional.
Pelaksanaan kajian tersebut bertujuan mengenalpasti halatuju dan keperluan
untuk menyediakan Rangkakerja Identiti Digital Nasional di mana rundingan awam
merupakan antara aktiviti libat rurus bagi kajian ini. Rundingan Awam ini
bertujuan memperolehi maklum balas daripada orang awam dan pihak berkepentingan
sebagai input dalam menyiapkan cadangan Rangka Kerja ID Digital Nasional.
Kredit: Identiti Digital Nasional (ID Digital Nasional)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.