APA ITU RUKUN?
Rukun ialah bahagian asasi daripada sesuatu benda, seperti
dinding yang merupakan salah satu bahagian asasi bilik. Oleh itu, bahagian
asasi solat ialah rukun-rukunnya seperti rukuk, sujud dan seumpamanya. Solat
tidak akan berlaku dan tidak sah kecuali semua bahagian asasi soleh ini
dilakukan dengan sempurna secara tertib sebagaimana yag ditunjukkan oleh
Rasulullah SAW yang diambil daripada malaikat Jibril AS. Secara keseluruhannya,
rukun solat mempunyai 13:
- Niat
- Berdiri betul bagi yang mampu
- Takbiratul ihram
- Membaca al-Fatihah
- Rukuk beserta toma’ninah
- I’tidal beserta toma’ninah
- Sujud
- Duduk antara dua sujud
- Duduk tahiyat akhir
- Membaca tasyahud pada tahiyat akhir
- Selawat ke atas Nabi SAW selepas tasyahud
- Salam pertama
- Tertib
PERINCIAN RUKUN SOLAT
1. NIAT
Niat ialah lintasan atau ingatan di dalam hati mahu
mengerjakan solat itu. Dengan syarat mengetahui solat apa yang ingin dikerjakan
dan telah masuknya waktu solat. Hal ini kerana niat akan berubah daripada adaa
an (tunai) kepada qadho an (ganti) jika melakukan solat yang telah melebihi
daripada waktu yang ditetapkan. Adapun niat secara lisan atau lafaz itu
hanyalah sunat sahaja. Jika tidak mampu menyebut dengan kalimah arab, boleh
juga diucap didalam Bahasa ibunda atau cukup sekadar niat melalui lintasan hati
sahaja. Niat solat juga perlu dihadirkan di dalam hati ketika mengangkat
takbiratul ihram
Sekurang-kurangnya niat itu merangkumi tiga perkara dibawah:
Qasad (ﻗﺼﺪ) - iaitu solat semata-mata.
Ta’arudh (ﺗﻌﺮﺽ) - iaitu jenis fardhu
Ta’yin (ﺗﻌﻴﻴﻦ) - iaitu menentukan waktu solat yang hendak
didirikan sama ada Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib atau Isyak.
Contohnya apabila seseorang hendak mendirikan solat Zuhur,
memadai dia berniat “Sahaja aku solat fardhu Zuhur”
2. BERDIRI BETUL BAGI YANG MAMPU
Maksud berdiri dengan betul adalah berdiri tegak lurus
iaitu tulang belakang tegak dengan dada menghadap kiblat. Sunat menundukkan
sedikit kepala dan memandang ke tempat sujud. Sekiranya seseorang itu
membongkok dengan kira-kira tapak tangannya mampu menyentuh lutut tanpa uzur,
maka batal lah solatnya. Hal ini kerana rukun berdiri itu sudah tiada dalam
solatnya.
Untuk yang tidak mampu berdiri dengan betul kerana cacat,
bongkok atau sakit, boleh menunaikan solat mengikut cara yang termampu oleh
mereka. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Solatlah dengan berdiri,
sekiranya tidak mampu maka dengan duduk, sekiranya tidak mampu, maka dengan
berbaring.” (HR Bukhari)
Sungguhpun begitu, sekiranya seseorang itu mampu berdiri
pada beberapa bahagian sahaja dan tidak mampu pada beberapa bahagian yang lain,
maka dikehendaki baginya untuk berdiri pada bahagian yang termampunya dan
melakukan secara duduk pada bahagian yang tidak mampu. Sebagai contoh, Ahmad
mampu berdiri tegak namun pinggangnya sangat sakit jika bongkok ketika rukuk.
Oleh itu, Ahmad perlu berdiri tegak ketika takbiratul ihram sehingga selesai
membaca Surah al-Fatihah dan duduk sahaja ketika melakukan rukuk. Kemudian,
Ahmad perlu berdiri semula untuk melakukan I’tidal dan seterusnya sujud.
3. TAKBIRATUL IHRAM
Takbiratul ihram adalah melafaz “Allahuakbar” untuk
memulakan solat dengan suara yang dapat didengari sekurang-kurangnya oleh diri
sendiri. Takbir juga mesti dilafazkan ketika berdiri betul. Lafaz ini tidak
boleh dilafazkan dalam bahasa lain selain bahasa arab. Dibenarkan juga untuk
menambah perkataan yang tidak mengubah nama Allah seperti menyebut ‘Allahu Jalilul
Akbar’. Jika penambahan itu bukan merujuk kepada sifat Allah atau
menterbalikkan kedudukan lafaz takbir maka itu tidak sah. Lafaz ini juga perlu
dibuat dalam satu nafas sambil memasang niat.
Rasululullah SAW bersabda yang bermaksud: “Anak kunci solat
ialah berwuduk, yang mengharamkan perlakuan yang dihalalkan sebelum solat ialah
takbir dan yang menghalalkannya ialah salam.” (HR Tirmizi)
Jelas disini bahawa yang menghalalkan takbiratul ihram
adalah salam. Maka berdosa bagi seseorang yang membatalkan solat dengan sengaja
kerana dianggap meremehkan ibadah solat. Adapun jika terbatal kerana salah satu
perkara yang membatalkan solat telah berlaku, eloklah dengan memberi salam
sebagai adab untuk menghabiskan solat yang dikerjakan dan bersegera untuk mengambil
wudhu semula.
4. MEMBACA SURAH AL-FATIHAH
Surah al-Fatihah wajib dibaca pada setiap rakaat solat
dengan tajwid yang betul. Bukan itu sahaja, bacaan Basmalah juga wajib dibaca
kerana termasuk dalam salah satu ayat Surah al-Fatihah. Tidak boleh dibaca dengan
Bahasa selain Bahasa Arab. Jika tidak mampu membacanya seperti muallaf
hendaklah digantikan dengan tujuh ayat Quran yang lain. Jika tidak mampu juga
memadai dengan zikir yang hampir sama panjangnya dengan bacaan al-Fatihah.
Namun, wajib baginya untuk mempelajari membaca surah al-Fatihah dengan tertib
dan tajwid yang betul. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak (sah)
solat bagi seseorang yang tidak membaca Fatihatul Kitab (surah al-Fatihah).”
(HR Bukhari)
Bagi makmum atau seseorang yang mengejarkan solat pada
waktu sir seperti Zuhur dan Asar, maka bacaan Surah al-Fatihah mestilah mampu
didengari oleh pembaca sekiranya mempunyai pendengaran yang normal.
5. RUKUK BESERTA TOMA’NINAH
Rukuk ialah membongkokkan badan dan kepala ke hadapan
sehingga sama rata dengan punggung. Kedua-dua telapak tangan dilekapkan pada
kedua-dua kepala lutut. Mata pula melihat kearah tempat sujud. Sunat berdoa
atau bertasbih sewaktu rukuk. Sekiranya tidak tahu berdoa atau bertasbih, cukup
diam seketika sekadar masa membaca sekali “Subhanallah”. Berada dalam keadaan
tersebut dinamakan toma’ninah.
Maksud Toma’ninah
Toma’ninah dalam bahasa mudah bawa maksud bertenang. Ibarat
memandu kenderaan, waktu di simpang hentikan kereta sepenuhnya sebelum bergerak
semula. Selagi kenderaan itu masih bergerak, tidaklah dikira tamakninah
6. IKTIDAL BESERTA TOMA’NINAH
Iktidal ialah berdiri tegak selepas rukuk. Perlu ada
tomakninah dalam keadaan berdiri tegak sebelum beralih ke rukun solat
seterusnya. Kadar tomakninah sama seperti rukuk, iaitu kadar sekali nafas atau
kadar menyebut “subhanallah”. Jika bacaan doanya panjang, jangan sampai
melebihi daripada lamanya berdiri membaca al-Fatihah. Nabi SAW bersabda yang
bermaksud: “Allah tidak akan memerhatikan solat seorang hamba yang tidak menegakkan
punggungnya di antara rukuk dan sujudnya.” (HR Ahmad)
7. SUJUD DUA KALI
Sujud ialah merendah dan tunduk. Sujud yang minimum adalah
meletakkan dahi yang terdedah ke tempat solat. Tapak tangan dilekapkan rata
pada tempat sujud bersetentang dengan bahu. Sujud dilakukan dua kali untuk
setiap rakaat. Sunat berdoa atau bertasbih sewaktu rukuk. Sunat meletakkan
hidung ketika sujud. Sujud yang sempurna adalah dengan meletakkan semua
tujuh anggota sujud di atas lantai.
Anggota sujud adalah:
- Dahi
- Kedua-dua tapak tangan
- Kedua-dua lutut
- Kedua-dua kaki
8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD.
Duduk antara dua sujud ialah duduk sebentar selepas sujud
pertama sebelum melakukan sujud yang kedua dalam setiap rakaat. Sujud ini juga
perlu dilakukan dengan toma’ninah. Duduk ini juga dilakukan secara iftirasy
iaitu membaringkan tapak kaki kiri dan duduk diatasnya sementara tapak kaki
kanan ditegakkan dengan anak-anak jari dihadapkan ke kiblat. Kedua-dua tapak
tangan diletakkan di atas kedua-dua paha dengan hujung jari berada hampir
dengan pangkal lutut. Disunatkan berdoa dan beristighfar. Seurang-kurang
kadarnya dengan mengucap tasbih. Tidak duduk terlalu lama melebihi masa
sekurang-kurang tasyahud.
9. DUDUK TAHIYAT AKHIR
Duduk tahiyat akhir ialah duduk ketika membaca tahiyat
akhir sebelum memberi salam. Duduk ini dilakukan secara tawarruk iaitu dengan melipatkan kaki kanan dan
menegakkan tapak kaki dan jari kaki dihadapkan ke kiblat manakala mengeluarkan
kaki kiri bersilang di bawah kaki kanan dan kedua-dua tangan diletakkan di atas
peha.
10. MEMBACA TASYAHUD PADA TAHIYAT AKHIR
Tasyahud pada tahiyat akhir dibaca mengikut sebagaimana
yang telah diajarkan oleh Nabi SAW, salah satunya:
Bacaan mestilah didengari oleh pembaca. Bacaan juga
mestilah secara berturut-turut dan menggunakan Bahasa Arab. Jika tidak mampu,
cukup sekadar membaca terjemahan yang yang diketahui, namun tetap wajib baginya
untuk mempelajari menyebutnya dalam Bahasa Arab dan menjaga makhraj setiap
huruf yang akan disebut.
11. SELAWAT KE ATAS RASULULLAH SAW SELEPAS TASYAHUD
Bacaan selawat ke atas Rasulullah SAW selepas tasyahud,
sekurang-kurangnya dengan membaca “Allahumma Solli ‘Ala Muhammad, Wa’ala Ali
Muhammad”. Rasulullah SAW juga bahkan berselawat atas dirinya semasa Baginda
mendirikan solat.
Antara selawat lain yang boleh diamalkan adalah selawat
Ibrahimiyyah seperti berikut:
12. SALAM PERTAMA
Memberi salam yang pertama adalah penutup solat dengan
ucapan “Assalamualaikum Warahmatullah” sambil berpaling muka ke kanan. Ataupun
sekurang-kurangnya dengan lafaz “Assalamualaikum. Disambung pula memberi salam
sambil berpaling muka ke kiri adalah sunat
13. TERTIB
Setiap rukun solat wajib dilaksanakan dengan tertib iaitu
mengikut turutan.
KESALAHAN DALAM SOLAT
Sesungguhnya manusia sentiasa lupa dan alpa dalam kehidupan
hariannya. Walau telah melalui perkara yang sama setiap hari pasti akan ada
sahaja kecuaian yang berlaku. Yang lebih merbahaya apabila kita membiasakan
kesilapan yang dilakukan. Justeru, setelah diketahui rukun solat beserta kaedah
dan syarat diatas, bahagian ini akan menyatakan kesalahan dalam solat yang
sering berlaku dalam masyarakat Islam di Malaysia khususnya. Kesalahan ini
dinyatakan bukanlah dengan tujuan untuk mencari kesalahan atau kekurangan
seseorang tetapi sebagai iktibar dan penambahbaikan seseorang dalam ibadahnya.
Antara kesalahan dalam solat yang biasa dilakukan adalah:
-Mengangkat takbir dalam keadaan belum berdiri dengan betul.
Keadaan ini kebiasaannya berlaku apabila seorang makmum
yang ingin mengejar pahala solat jemaah dalam keadaan terburu-buru. Niat yang
baik namun tindakan yang menyebabkan solatnya tidak sah kerana berdiri dengan
tegak adalah rukun solat
-Sengaja membatalkan solat tanpa sebab
Kesalahan ini jelas dinyatakan sebelum ini bahawa ianya
seolah-olah mempersendakan ibadah solat itu sedangkan solat adalah waktu dan
ketikanya untuk bertemu dan bersujud kepada Allah SWT dan bukannya untuk
bermain-main. Biasanya kesalahan ini berlaku dalam kalangan anak-anak kecil
atau yang masih muda. Ibubapa lah yang berperanan untuk memastikan solat mereka
dalam keadaan yang bersedia dan khusyuk.
-Baca Surah al-Fatihah dlm hati
Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa membaca Surah
al-Fatihah adalah rukun qauli iaitu rukun lisan. Bagaimana mungkin seseorang
boleh menjaga makhraj dan tajwid bacaan tersebut jika membacanya didalam hati.
Wajib keatas kita untuk menyebutnya secara lafaz dan mampu didengari oleh
pembaca bagi pengikut mazhab Syafie. Bahkan bacaan perlu jelas ketika solat
jahar (baca kuat) mahupun sir (baca perlahan).
-Tidak menjaga tajwid bacaan al-Fatihah
Sesetengah pihak masih mengambil ringan tentang hukum
tajwid. Selemah-lemah apapun ilmu kita tentang Islam, wajib keatas kita untuk
sentiasa memperbaiki bacaan al-Quran terutama surah al-Fatihah. Makhraj dan
sebutan huruf mestilah tepat disamping kelajuan bacaan yang tidak terlalu
terburu-buru juga diambil kira.
-I’tidal tanpa toma’ninah
Rukun Iktidal mesti disertai toma’ninah iaitu bertenang
dalam tempoh sekurangnya mengucapkan tasbih.
-Rukuk dan sujud terburu-buru seperti ayam yang mematuk
Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Bahwasanya Rasulullah
SAW melihat seorang lelaki tidak
menyempurnakan rukuknya dan mematuk-matuk dalam sujudnya, sedang dia lagi
bersolat. Maka berkatalah Rasulullah SAW: Sekiranya orang ini mati dalam
keadaan begini, matilah dia di luar agama Muhammad. Kemudian Nabi SAW berkata:
Perumpamaan orang yang tidak menyempurnakan rukuk dan mematuk-matuk dalam
sujudnya, adalah seumpama orang lapar memakan sebiji atau dua biji kurma yang
tiada mengenyangkan(tiada memberi faedah apa-apa baginya).“
-Siku diletakkan diatas lantai ketika sujud seperti anjing
yang berehat
Telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA Nabi SAW
telah bersabda, yang bermaksud, “Hendaklah kamu sekelian sujud dengan betul dan
jangan kamu hamparkan dua lengannya seperti kedudukan tangan anjing.”
-Tidak menjaga makhraj ketika membaca tasyahud dan selawat
ke atas Nabi
Antara sebutan yang sering terlepas pandang adalah pada
perkataan “sayyidina” yang mempunyai tanda sabdu pada huruf ya dan membacanya
dengan “saidina”.
-Memalingkan kepala ke kiri dan ke kanan ketika solat
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud, “Allah SWT
sentiasa berharap kepada para hamba-Nya dalam solatnya, selama hamba itu tiada
berpaling-paling. Apabila hamba itu memalingkan mukanya,berpalinglah Allah SWT
daripadanya.”
Kita juga digalakkan untuk selesai membuang air besar dan
kecil, makan dan minum sebelum melakukan ibadah solat. Tindakan ini adalah salah satu cara agar seseorang
mendapatkan khusyuk didalam solat dan mengelakkan fikiran daripada memikirkan
hal duniawi saat solat sedang dikerjakan.
Hakikatnya, terdapat banyak lagi kesalahan dalam solat yang masih ramai belum tahu tetapi telah dibiasakan hingga kini kerana tidak ada yang menegurnya. Justeru, sebarkanlah ilmu kepada mereka agar mereka sentiasa berjaga-jaga dan tidak mengambil ringan dalam hal solat.
Wallahua’lam.
Sumber: Perkim Datuk Keramat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.